Vodafone wil af van 'loverboy-abonnement'

Telefoniebedrijf Vodafone gaat zijn winkelpersoneel trainen in het herkennen van slachtoffers van loverboys.

Winkelmedewerkers moeten onder meer leren om het in de gaten te krijgen wanneer meisjes onder druk worden gezet om telefoons te kopen voor hun pooiers. Vodafone heeft 4,8 miljoen abonnees.

Dit heeft een woordvoerder van Vodafone desgevraagd bevestigd. „We gaan de komende maanden beleid ontwikkelen voor een niet heel grootschalig, maar wel serieus probleem”, zo liet de woordvoerder weten.

Hoeveel vrouwen er precies jaarlijks slachtoffer worden van loverboys is niet duidelijk. Verschillende organisaties in Nederland houden zich bezig met registratie. De slachtoffers worden niet altijd als zodanig herkend. Ook is de aangiftebereidheid niet groot.

Met name in de grote steden in het westen krijgen winkelmedewerkers geregeld signalen dat er iets niet in de haak is bij de verkoop van abonnementen en telefoontoestellen. Loverboys dwingen de meisjes die van hen afhankelijk zijn bijvoorbeeld om een abonnement te nemen met een duur toestel.

De pooier belt vervolgens met het toestel en het meisje draait op voor de belkosten. Om die rekeningen te kunnen betalen moeten zij werken als prostituee.

Winkelmedewerkers van telefoonbedrijven vermoeden vaak wel dat er iets mis is, maar weten niet wat ze moeten doen. Of dergelijke vermoedens er in de toekomst toe leiden dat de verkoop niet doorgaat, kan Vodafone nog niet zeggen.

„Het is super dat Vodafone probeert om zijn verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Ruth Schipper van jeugd- en opvoedorganisatie Spirit in Amsterdam.

Spirit begeleidt slachtoffers van loverboys en doet veel aan voorlichting over deze vorm van gedwongen prostitutie. „De mobiele telefoon staat centraal in het leven van de meisjes. Ze hebben doorgaans meerdere toestellen, waarvan een voor de loverboy.”

In de opvanghuizen moeten de meisjes hun toestellen ’s avonds inleveren. Schipper: „Daar verzetten zij zich vaak heftig tegen.”

    • Karel Berkhout