Vodafone geeft les in omgang met loverboy

Telefoniebedrijf Vodafone (4,8 miljoen abonnees) gaat zijn winkelpersoneel trainen in de omgang met loverboys. Winkelmedewerkers moeten onder meer leren om in de gaten te krijgen wanneer meisjes onder druk worden gezet om telefoons te kopen voor hun pooiers.

Dit heeft een woordvoerder van Vodafone bevestigd. „We gaan de komende maanden beleid ontwikkelen voor een niet heel grootschalig, maar wel serieus probleem.” Met name in de grote steden krijgen winkelmedewerkers regelmatig signalen dat er iets niet in de haak is.

Loverboys dwingen de meisjes die van hen afhankelijk zijn bijvoorbeeld om een abonnement te nemen met een duur toestel. De pooier belt vervolgens met het toestel en het meisje draait op voor de belkosten. Om die rekeningen te kunnen betalen, moeten zij werken als prostituee.

Winkelmedewerkers vermoeden vaak wel dat er iets mis is, maar weten niet wat ze moeten doen. Of dergelijke vermoedens er in de toekomst toe leiden dat de verkoop niet doorgaat, kan Vodafone niet zeggen.

„Het is super dat Vodafone probeert om zijn verantwoordelijkheid te nemen”, zegt Ruth Schipper van jeugd- en opvoedorganisatie Spirit in Amsterdam. „De mobiele telefoon staat centraal in het leven van de meisjes.”