'Vlees' over het verband tussen macht en erotiek

scene uit de film Vlees (2010) FOTO: Eye Filminstituut

Vlees Regie: Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Met: Titus Muizelaar en Nellie Benner. In: 3 bioscopen.***

Vlees speelt zich af in een slagerij, waar het winkelhulpje (Nellie Benner) gefascineerd lijkt door alle uitgestalde waar, maar ook door de slager (Titus Muizelaar met kort haar). Stiekem filmt ze hem als hij in de koelcel een vrouw hard neemt. Daarna fluistert hij geile woordjes in het oor van het hulpje. Tussen hen ontwikkelt zich een seksuele dynamiek van afstoten en aantrekken die leidt tot een expliciete plasseksscène. Een unicum in de Nederlandse cinema, maar niet vreemd voor Maartje Seyferth en Victor Nieuwenhuijs. Zij verfilmden eerder Leopold von Sacher-Masochs Venus in Furs (1995), het boek over seksuele onderwerping.

Als de slager dood wordt aangetroffen, gaat een uitgebluste politie-inspecteur (Titus Muizelaar met lang haar) op onderzoek. Hij is zowel evenbeeld als tegenpool van de slager. Waar de slager hevig verlangt, daar wordt intens naar de inspecteur verlangd. Maar hij voelt niets meer voor zijn vrouw, met tragisch gevolg.

Seyferth en Nieuwenhuijs maakten eerder de licht experimentele films Lulu (2005) en Crepuscule (2009). In het lichaam en geest prikkelende Vlees dagen ze de toeschouwer uit om betekenis te zoeken tussen de scènes. Wat is precies de relatie tussen de gefrustreerde slager, zijn jonge lustobject en de inspecteur? Ze onderzoeken in Vlees het verband tussen macht en erotiek, het verschil tussen verlangen en daad, de eeuwige wisselwerking tussen Eros en Thanatos.