Utrecht moffelt kritische scriptie weg

Een masterstudente sociale wetenschappen van de Universiteit Utrecht schrijft dit voorjaar een eindscriptie over het functioneren van het Utrechtse Jongerenloket. Haar conclusie luidt „chaos” regeert; criminele jongeren intimideren baliemedewerkers. Na inlevering en beoordeling (ze krijgt een 6) komt de scriptie op de site van de universiteit.

Maar niet voor lang. Bovendien meldt de wethouder aan de gemeenteraad dat het Jongerenloket – dat jongeren aan een baan of studie helpt en schulden kwijtscheldt – „succesvol” is. VVD-fractieleider Kees Geldof wilde daar vragen over stellen en merkte, al googlend, dat de gemeente de scriptie onder embargo heeft laten plaatsen. Tot 2050.

Scriptiebegeleider Robert Maier legt uit: „Mijn studente is begin van de zomer door de gemeente – ik geloof een ambtenaar – gevraagd de scriptie van onze site te halen. Ze meldde dit mij en toen heb ik het verzoek ingewilligd. Dat doen we vaker als bedrijven of instellingen dit vragen.”

Wethouder Rinda den Besten (sociale zaken, PvdA) is verantwoordelijk voor het Jongerenloket. In een vanmiddag uitgegeven persverklaring ontkent ze kwade opzet. „Het college was niet op de hoogte. Voor masterscripties is het gangbaar dat ze geanonimiseerd zijn. De scriptie stond wel op internet, met wel een naam er in. De gemeente heeft hierover gemaild met de studente, met het verzoek de scriptie van internet te halen of de naam te vervangen. Daarna is de scriptie door de universiteit van internet gehaald.”

Volgens een woordvoerder van de universiteit is het „niet ongebruikelijk dat een gevoelige scriptie wordt geanonimiseerd”. Waarom is dan de hele scriptie verwijderd? „Dat weet ik niet. Maar de scriptie wordt zo snel mogelijk, geanonimiseerd, online gezet. Want wetenschappelijk onderzoek moet openbaar zijn.”

Scriptiebegeleider Maier heeft van zijn studente destijds niet te horen gekregen dat alleen de namen maar hoefden te worden geanonimiseerd. Maar zijn studente zal „vandaag of morgen” de namen verwijderen en de scriptie online zetten”.

De studente zelf was niet bereikbaar voor commentaar.