Unilever ziet winst met 21 procent stijgen

Voeding- en levensmiddelenconcern Unilever heeft het afgelopen kwartaal een hogere winst en omzet geboekt, maar ondervindt wel last van hogere grondstoffenprijzen. De multinational profiteerde vooral van de economische groei in Azië, Rusland en Latijns-Amerika. Toch constateert bestuursvoorzitter Paul Polman dat de economische groei ook in deze opkomende markten vertraagt.

In het derde kwartaal zette Unilever 11,5 miljard euro om, 13,2 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Van die 13,2 procent komt 4,8 procent door een stijging in de verkoop van producten. De relatief hoge stand van de dollar ten opzichte van de euro was goed voor 9,8 procent van de omzetstijging. De omzetstijging werd gedrukt door het feit dat de prijs van Unilever-producten onder druk stonden.

De winst steeg met 21 procent naar 1,34 miljard euro. In ontwikkelde markten – zoals de Verenigde Staten en Europa – verkocht Unilever de afgelopen 3 maanden 1,1 procent meer producten dan in dezelfde periode vorig jaar. In opkomende markt bedroeg de volumestijging 8,8 procent. „In West-Europa en de Verenigde Staten zien wij dat de oplopende werkloosheid en langzame economische groei resulteren in een laag consumentenvertrouwen”, zei Polman. „In opkomende markten zien wij nog forse groei.”

Unilever verwacht dat ook opkomenden markten minder hard zullen groeien. „Er zijn tekenen van een matige groeivertraging”, stelde Polman. De topman noemde China als voorbeeld. De laatste ramingen zijn dat de Chinese economie de komend tijd niet meer met 10,5 procent, maar met 9,6 procent zal groeien.

Het voedingsmiddelenbedrijf ziet ook dat de prijs van grondstoffen als thee en oliën zijn gestegene. „Dat heeft een negatief effect op de marge van onze producten”, zei financieel directeur Jean-Marc Huët. Unilever probeert de prijsdruk te compenseren door dit jaar voor 1 miljard euro aan kostenbesparingen door te voeren.

Rond het middaguur stond het aandeel Unilever 5 bijna procent hoger dan het slot van gisteren.