MySpace krijgt waarschuwing: maak winst of verdwijn

MySpace moet de komende maanden winst gaan maken, anders trekt eigenaar Newscorp de stekker eruit. Dat maakte president Chase Carey gisteravond bekend. Het sociale netwerk begint volgens Carey een last te worden voor het mediaconglomeraat en krijgt nu een waarschuwing.

Verliezen en leegloop

Newscorp maakt sterk verlies op de advertentieinkomsten van MySpace en heeft te maken met een leegloop van gebruikers - in maart alleen al verloor het 1 miljoen actieve gebruikers. De afgelopen kwartalen groeide het verlies van ruim 20 miljoen euro naar ruim 110 miljoen euro.

News Corp, dat ook eigenaar is van het Amerikaanse televisienetwerk Fox, kocht het populaire MySpace in 2005 voor ruim 400 miljoen euro. De toenemende populariteit van Facebook heeft echter de marktwaarde van MySpace doen kelderen. Met maar tientallen miljoenen gebruikers staat MySpace in de schaduw van Facebook dat ruim 500 miljoen gebruikers telt.

Beperkte houdbaarheid

MySpace is een voorbeeld van de beperkte houdbaarheid van sociale netwerken, vertelt NRC economieredacteur Marc Hijink. “Gebruikers stappen makkelijk over naar concurrenten als Facebook als hun vrienden dat ook doen. De mogelijke advertentieinkomsten van MySpace zijn afhankelijk van de goodwill van het publiek. Dat lijkt echter ook niet te zitten wachten op MySpace als primaire bron voor hun entertainment - ook hier is de relevantie van MySpace snel gedaald.”

Tegen de lijn in maakte de Telegraaf Mediagroep maandag bekend de Nederlandse netwerksite Hyves over te nemen. Zij vertrouwen, ondanks de tegenvallende resultaten bij hun buitenlandse concurrenten, in de houdbaarheid van Hyves.