Te veel regie in Hamlet

Hamlet door De Utrechtse Spelen. Gezien: 31/10 De Paardenkathedraal, Utrecht. T/m 5/12. Inl: deutrechtsespelen.nl ***

Een reusachtige tafel domineert de speelvloer van Hamlet door De Utrechtse Spelen. De tafel heeft tal van symbolische betekenissen: arena, dis, slagveld en zelfs beek waarin Ophelia verdrinkt. Regisseur Jos Thie maakt van zijn Hamlet een fysieke voorstelling met felle gevechten en choreografieën van wanhoop en woede. Zijn vorm is geheel anders dan de huidige Hamlet van Toneelgroep Oostpool.

Bij Thie is het eind tegelijk het begin: Hamlet en Laertes doden elkaar tijdens een fel gevecht. Oom Claudis en moeder Gertrude drinken vergiftigde wijn. De dood van Ophelia is prachtig neergezet: actrice Shertise Solano, die ook moeder Gertrude vertolkt, komt zelf als Ophelia op met een doordrenkt, bruidswit laken.

Thie doet forse ingrepen. Tijdens de cruciale scène draagt Hamlet een narrenpak. Hamlet-de-nar is ook degene die zijn vader doodt. Deze Hamlet is een willoos iemand, bezeten van waanzin en niet verantwoordelijk voor zijn daden. Het is een zinvolle optiek, maar theatraal riskant. Floris Verkerk is een sterke beweeglijke Hamlet. Deze te geregisseerde versie valt op door sterke scènes, maar mist een dwingende verhaallijn.