Kort nieuws Economie

Uitgever Sanoma verkoopt meer advertenties

Helsinki, 3 nov. De Finse uitgever Sanoma, in Nederland onder andere uitgever van Donald Duck, Nieuwe Revu en Panorama, heeft in het derde kwartaal meer advertenties verkocht dan een jaar eerder. Dat maakte het bedrijf vandaag bekend. Het concern zag de inkomsten uit reclame met 12 procent stijgen. De opbrengsten van advertenties op internet ging met 22 procent omhoog, vooral dankzij de bijdrage van de Nederlandse activiteiten. Sanoma bezit onder meer de sites nu.nl en startpagina.nl. De losse verkoop van Nederlandse bladen daalde, waardoor omzet in Nederland met 1,5 procent afnam tot 119 miljoen euro. Het gehele concern zag de omzet met 10 miljoen euro dalen tot 691 miljoen euro. (ANP)

Hogere winst voor brouwer ABInBev

Brussel, 3 nov. Het internationale bierconcern Anheuser-Busch InBev (ABInBev) heeft in het derde kwartaal een hogere winst behaald. De bierbrouwer, bekend van merken als Budweiser en Jupiler, behaalde een nettowinst van 1,5 miljard dollar (1,1 miljard euro) vergeleken met 1,1 miljard dollar in dezelfde periode een jaar eerder. ABInBev, de grootste brouwer ter wereld, maakte de resultaten vandaag bekend. De winstgroei is onder meer het gevolg van hogere verkoopvolumes voor bier en een daling van de kosten voor leningen. (ANP)

AFM wil toegang tot telefoonlijsten

Amsterdam, 3 nov. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil in de toekomst direct toegang krijgen tot telefoonlijsten van telecombedrijven om gevallen van marktmisbruik te achterhalen. Dat zei een woordvoeder van de AFM vandaag. De toezichthouder wil via de telefoonlijsten achterhalen of er contact is geweest tussen partijen die voorkennis hadden over een overname of fusie en personen die voor de bekendmaking van het nieuws in aandelen hebben gehandeld. Volgens de AFM zijn hun onderzoekers vrijwel altijd te laat als ze een beroep op de telefoonlijsten willen doen, omdat deze lijsten maar tijdelijk beschikbaar zijn. (ANP)

BMW boekt sterke winststijging

Frankfurt, 3 nov. De Duitse autoproducent BMW heeft in het derde kwartaal een nettowinst van 874 miljoen euro behaald. Dat is elf keer meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. BMW profiteerde vooral van een sterk gestegen vraag uit de opkomende economieën Brazilië, China, India en Rusland. (ANP)