Controle vracht Schiphol gebrekkig

De controle van luchtvracht op Schiphol schiet tekort. Dat zegt een hoge functionaris van de douane op de luchthaven tegen deze krant. Ook de KLM vindt dat de „veiligheid kan worden verbeterd”.

Zij reageren op de recente vondst van bompakketten uit Jemen met bestemming synagoges in Chicago, die mogelijk waren bedoeld om vliegtuigen in de lucht op te blazen. Griekenland kondigde vannacht voor twee dagen een verbod af op het versturen van luchtpost, nadat op de luchthaven van Athene twee bompakjes waren ontdekt.

Volgens beleidsadviseur Robbert Appeldoorn van de Nederlandse douane is de controle van luchtvracht op Schiphol „suboptimaal”. „Ik denk dat het systeem slimmer kan”, zegt hij. „De waarschijnlijkheid van gevaar wil je reduceren tot 0. Maar bij luchtvracht gaat het uiteindelijk wel om een compromis tussen commercieel belang en veiligheid.”

Luchtvracht gaat niet alleen met vrachtvliegtuigen. De helft van alle vracht wordt vervoerd met gewone passagierstoestellen, die in hun ‘buik’ veel ruimte over hebben. Deze ‘bellyvracht’ wordt op de meeste luchthavens 100 procent gescreend. De lading voor vrachtvliegtuigen wordt voor ongeveer de helft intensief gecontroleerd om kosten te besparen.

Jan Vreeburg, directeur logistiek van KLM, zegt dat de keten waar luchtvracht doorheen moet „transparanter” moet worden. Schiphol is sinds vorig jaar bezig een nieuw systeem te ontwikkelen voor screening, onder de naam Smartgate. Volgens Appeldoorn van de douane duurt het nog wel „enige” jaren voordat het is ingevoerd.

Luchtvracht vertegenwoordigt slechts 1 procent van de goederenstroom in de wereld, maar de waarde van de lading is meestal hoog. Terroristische organisaties lijken het vooral gemunt te heben op het luchtverkeer.

Een snuffelhond is de meest betrouwbare controleur: pagina 13