Boedelbak neemt failliete caravanbouwer Kip over

Boedelbak, de verhuurder van aanhangwagens, neemt de bankroete caravanbouwer Kip over. Dat heeft Boedelbak vandaag bekendgemaakt.

Twee weken geleden zei Johan Weijenberg van FNV Bondgenoten nog dat een doorstart van het failliete caravanbedrijf was mislukt. Bij Kip werkten 62 mensen die op 23 september kregen te horen dat het bedrijf failliet was verklaard. De curator was aanvankelijk hoopvol gestemd over een mogelijke doorstart met minder personeelsleden. Kip Caravans ging in 2007 ook failliet, maar wist toen wel een doorstart te maken.

Boedelbak uit Hoofddorp neemt het bedrijf nu over. Boedelbak is in Nederland al zo’n 25 jaar marktleider in aanhangwagenverhuur. De geschiedenis gaat terug tot begin jaren tachtig. Als distributiekanaal koos Boedelbak destijds voor tankstations. In Hoofddorp is een bedrijf waar de aanhangwagens worden geproduceerd. Volgens een woordvoerder van Boedelbak is nog onduidelijk hoeveel van de 62 banen bij Kip behouden kunnen blijven. Bij Boedelbak werken 22 mensen.

Boedelbak wil gebruik maken van het dealernetwerk van Kip Caravans. Het bedrijf wil ook profiteren van de ontwikkeling en de productie van een nieuwe lijn van caravans. „Wij hopen efficiencyvoordelen te kunnen realiseren met de productievestigingen van Kip in Hoogeveen en Boedelbak in Hoofddorp”, zegt een woordvoerder.

Carrosseriebouwer Jan Kip richtte in 1934 zijn bedrijf op. In Hoogeveen bouwde hij zijn eerste caravans en gaf die namen als Kuiken en Krielkip. De verkoop van de zelf gebouwde caravans liep goed en in 1964 verkocht Jan Kip zijn aandelen aan het Amerikaanse bedrijf Boise Cascade. Dat zorgde voor een impuls in de verkoop met als hoogtepunt een jaarproductie van 10.000 stuks in 1971. Op dat moment werkten er ruim 600 werknemers bij het bedrijf.

Vanaf 1982 specialiseerde Kip zich in de productie van technisch hoogwaardige caravans. De productie liep terug tot duizend caravans per jaar. In 1993 sloot Kip Caravans zich aan bij de Europese investeringsmaatschappij H2, tegenwoordig Tirus. Vanaf 1997 ging de productie bergafwaarts. In 2007 werd het faillissement aangevraagd, maar er kwam een doorstart.