Plundering van Hyves

Is het afgelopen met de sociale-netwerksite Hyves nu de Telegraaf Media Groep het voor mogelijk veertig miljoen euro heeft overgenomen? Het succes van een sociaal netwerk is immers gebaseerd op het gevoel ‘onder ons’ te zijn. Iedere deelnemer heeft er de illusie eigen baas te zijn, om in totale vrijheid dat te kunnen delen wat je wilt. En alleen met wie jij wilt. Dat het voor de gebruiker kosteloos is, draagt sterk bij aan het communegevoel.

Een sociale-netwerksite is voor veel hedendaagse online burgers het alternatieve dorsplein. Er ontstaan ideeën, er wordt gekletst, rondgehangen en nieuws uitgewisseld.

Hyves is de populairste netwerksite onder scholieren. De site herbergt heel wat virtuele kinderkamers waar hobby’s, liefdes en huiswerk worden gedeeld. Elkaar even iets ‘krabbelen’ via deze site is een volstrekt gangbaar begrip.

Veel kinderen zijn met hun smartphones vrijwel de hele dag online en bereikbaar via Hyves.

Nu de uitgevers van het Telegraafconcern hier zijn binnengestapt en de Hyves-oprichters kunnen gaan rentenieren, is die droom verstoord. De Telegraaf heeft immers bij velen geen goede reputatie. Het dagblad, waaraan de uitgeverij zijn naam ontleent, interesseert zich niet voor privacy. Na de vliegramp in Tripoli werd een 9-jarig kind, dat als enige overleefde, telefonisch geïnterviewd. Het gesprek werd ook gepubliceerd. De kop: ‘Mijn benen doen erg pijn’. Tekst en foto staan nog steeds online. De Raad voor de Journalistiek deed daarover een opmerkelijke uitspraak en keurde het vraaggesprek als ‘ontoelaatbaar’ af.

Bij die vliegramp ontzag de krant zich niet om foto’s van omgekomen Nederlanders van de site Hyves te plunderen en in de krant af te drukken. Daarover oordeelde de Raad dat de krant de nabestaanden zo extra leed aandeed en de grenzen overschreed.

TMG is ook eigenaar van de website GeenStijl waarvan het ontbreken van normbesef juist het handelsmerk is. Vooral in het doorplaatsen van herkenbaar beeldmateriaal en het gelijktijdig belasteren van het onderwerp heeft deze site een specifieke reputatie opgebouwd. Wie zich tegen GeenStijl durft te verweren wordt doorgaans extra te grazen genomen.

Als nu een on-scrupuleuze uitgever van dergelijke media, een bij uitstek sociaal netwerk overneemt, is het geen wonder dat veel gebruikers op de vlucht slaan. Op de videosite YouTube verscheen vanochtend een instructiefilmpje hoe men zijn Hyves-account kon opzeggen. Op Twitter gonsde het van de vragen hoe het makkelijkst de ‘account delete’ knop gevonden kon worden. Een enkele gebruiker veronderstelde dat het dagblad De Telegraaf vanaf vandaag nooit meer om een voorpaginafoto verlegen hoeft te zitten. In beginsel heeft het nu immers toegang tot de server van Hyves waarop 9 miljoen gebruikers hun teksten en beelden opslaan en in eigen kring publiceren. Dat lijkt een spookbeeld. Maar het zou waar kunnen zijn. Een eigenaar met gebrek aan sociaal besef kan geen sociale-netwerksite voor jongeren beheren.