Nieuwe kredietregistratie voor gsm

Er kwamen steeds meer klachten binnen, vertelt de woordvoerder van Vodafone. Klanten met een betalingsachterstand van een paar tientjes op hun gsm-abonnement, die tot hun schrik merken dat ze zijn geregistreerd bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) in Tiel.

De regels van het BKR schrijven voor dat elke betalingsachterstand van meer dan 60 dagen – ongeacht de hoogte van het bedrag – moet worden gemeld. Vooral sinds de kredietcrisis, zegt Vodafone, is het aantal klachten van klanten hierover toegenomen.

Het afgelopen jaar hebben Vodafone, KPN en T-Mobile met het BKR overlegd – zonder resultaat. Gisteren stuurden de telecombedrijven daarom een persbericht de wereld in: de samenwerking met het BKR wordt opgezegd. „De gevolgen voor onze klanten waren te groot.” De bedrijven gaan nu zelf registeren.

Het BKR betreurt het besluit. Mensen met een betalingsachterstand op een telecomcontract, zo blijkt uit onderzoek van het BKR, hebben twaalf keer zo veel kans om in de komende twee jaar andere schulden op te lopen. „Mensen stapelen vaak kleine schulden”, zegt een woordvoerder van het BKR. „Juist daarom moeten we die schulden centraal registeren.”