Nieuwe baas voor Hyves

TMG koopt Hyves.nl, een site met negen miljoen leden.

Voor de uitgever zijn de gegevens van de Hyvers commercieel interessant.

Ze zaten al in elkaars netwerk, doordat ze vorig jaar samen de grootste online WK-poule van Nederland organiseerden. En nu heeft Telegraaf Media Groep (TMG) de grootste sociale netwerksite van Nederland, Hyves.nl, overgenomen.

Directeur Marc de Vries van Hyves hoopt door de samenwerking met TMG, uitgever van onder meer dagblad De Telegraaf, meer lokale initiatieven zoals de WK-poule te ontwikkelen en zo het op Nederland gerichte netwerk van Hyves-leden te versterken.

Patrick Morley, chief operating officer van TMG, wil door de overname de multimedia-activiteiten versterken van zijn concern, dat naast kranten en tijdschriften ook een radiozender, een belang in een tv-kanaal en meerdere websites bezit.

Hyves is toch passé? Iedereen zit op Facebook.

De Vries: „In elk land is er ruimte voor een lokale speler. Een van onze belangrijkste keuzes is geweest dat we niet langer willen concurreren met de hele wereld. Twee jaar geleden zaten we nog in zes landen, met sites in zes talen. Door de komst van veel grotere spelers hebben we toen bewust de keuze gemaakt voor Nederland. We richten ons op lokale relevantie en persoonlijke aandacht. Als je een half miljard leden hebt, zoals Facebook, wordt dat moeilijk. Als je Hyves een mailtje stuurt met een klacht krijg je binnen een half uur antwoord.”

Waarom investeert TMG in Hyves?

Morley: „We zien de aankoop van Hyves vooral als een grote stap in het verwezenlijken van onze multimedia-ambities. Dit jaar zullen mensen meer tijd doorbrengen op sociale netwerken dan ze besteden aan het lezen van de krant. De overname past binnen onze strategie, we hebben meer websites binnen ons concern, zoals Relatieplanet en Geenstijl.”

De Vries: „TMG ziet ook mogelijkheden om via ons aan nieuws te komen. Een van onze nieuwe producten is een online overzicht van de meest besproken onderwerpen onder de leden van Hyves. Via onze miljoenen leden zien we wat er in Nederland speelt. Dat is vaak iets anders dan wat de kranten en het ANP brengen, al is er natuurlijk ook veel overlap. Deze week was het overlijden van Harry Mulisch een belangrijk onderwerp, maar ook de lokale kermis in Breda. Ook dat leeft in de samenleving. Omdat we ook de geografische coördinaten kennen, zie je niet alleen wát er gebeurt, maar ook waar.”

Wordt Hyves geïntegreerd in het Telegraaf-concern?

Morley: „Nee, dat is niet de bedoeling. Hyves houdt een eigen pand en blijft in eerste instantie de eigen advertentieverkoop doen. De onafhankelijkheid van Hyves is belangrijk. Ze moeten zelf kiezen of mogelijke samenwerkingsprojecten met TMG bij hun doelgroep passen. Misschien kan Sky Radio, onderdeel van TMG, interessant zijn voor Hyves. Mensen luisteren steeds vaker radio via internet. Maar het is aan Hyves om dat te beslissen.”

Merken de leden van Hyves iets van de overname?

Morley: „Als het goed is niet. Hyves blijft Hyves, het wordt een zelfstandige onderneming binnen TMG, net zoals onze andere onderdelen. Iedereen opereert onafhankelijk.”

Jullie zeggen dat jullie ‘verstandig’ zullen omgaan met de gebruikersgegevens van de miljoenen Hyves-leden. Dat betekent niet dat TMG de gegevens helemaal niet zal inzien.

Morley: „Nee, dat klopt. Advertenties kunnen bijvoorbeeld aangepast worden op de gebruiker. Dat vind ik zelf ook plezierig als ik een site bezoek. Maar we volgen alle wetgeving in Nederland op het gebied van privacy. Dat doen we ook bij onze bestaande sites, zoals Relatieplanet. We willen ons op dit punt juist onderscheiden van de concurrentie, die daar niet altijd even zorgvuldig mee omgaat. Doordat we ons alleen op Nederland richten, kunnen we goed inspelen op lokale gevoeligheden rond privacy.”

De Vries: „Voor Hyves is privacy het belangrijkste goed. We gaan zeker niet de database met alle Hyves-profielen naar TMG opsturen.”

Hoeveel heeft TMG voor Hyves betaald?

Morley: „Daar kunnen we niets over zeggen. In de media wordt een bedrag genoemd van 100 miljoen euro. Het is in ieder geval fors minder.”