Met hak, gesp of veter. Én waterdicht

Deze winter staat in de modewereld ‘outdoor chic’ centraal.

We gaan modieuze regenjassen dragen. Met grove of gekke regenlaarzen.

Na een fietstocht door de regen kwam ze doorweekt aan op kantoor. „De maat was vol”, vertelt ondernemer Carolien van Merksteijn. Ze besloot een goede regenjas te kopen. „Ik zoeken.” Maar ze kon niets vinden. „Ja, gekke poncho’s of plastic regenpakken.” Van Merksteijns wens: een modieuze en functionele jas die écht tegen regen kan. Dat soort regenjassen bestaat bijna niet.

„Vreemd”, vindt ook Graziella Ferraro, „want het regent hier vaak genoeg.” Ferraro is stylist en kleedt mensen zoals Hind en Anouk Smulders. Binnenkort krijgt ze haar eigen sieradenlijn, magazine en fashion-show. Aan de andere kant, zeg ze: goede regenkleding is moeilijk te produceren. Denk aan speciale designs en stoffen die waterdicht moeten zijn zodat de regen nergens naar binnenloopt. Dat kost veel geld. „En de calvinistische Nederlandse consument geeft niet snel veel geld uit, zeker niet aan een regenjas.”

We zullen het eind januari zien, zegt Van Merksteijn. Want dan brengt ze samen met kledingontwerper Monique Eillebrecht vier „modieuze en functionele” jassen op de markt, onder de naam LÖV. Een trenchcoat in ruit met „leuke details” zoals een flapje achter voor de ventilatie. Een kort jack en twee langere jassen in felle kleuren, met „geinige” stiksels en voorzien van „duurzame” stoffen en verstelbare mouwen. De prijzen: 230 tot 330 euro.

Het thema ‘outwear chic’ staat centraal in de modewereld. Comfortabele jassen en laarzen voor buiten, zijn helemaal in, vertelt Marrit Mulder. Zij is moderedacteur bij Cosmopolitan. „Veel designers openden dit jaar hun show met a piece of outwear.” Céline, Chloé, Stella McCartney en Burberry toonden een jas.

„Eigenlijk was het Marc Jacobs die de eerste aanzet gaf tot deze trend, hij zei: ‘Lets get real’”, vertelt Mulder. „Een ode aan vrouwelijke vormen.” En daarmee wil hij praktische kleding voor vrouwen. „Nou, dat sluit goed aan bij kleding voor het buitenleven.”

We gaan nog verschillende varianten van de bekendste regenjas – de trenchcoat – terugzien in de winkel, voorspelt de moderedacteur. Nu hangt de jas al in groten getale bij H&M en Zara. De jas is geïnspireerd door het Engelse leger, soldaten droegen ze voor het eerst tijdens WO I. ‘Trench’ betekent immers loopgraaf, legt Mulder uit. Stylist Graziella Ferraro heeft zelf ook een trenchcoat: van het merk Maggie, met doodshoofden.

Ook is de cape helemaal in, gemaakt van regenmateriaal of wol. Ferraro heeft er een met een ruitje. „Handig ook voor op de fiets.” Mulder zag de cape ook continu op de catwalk „als show-stopper”.

De trenchcoat en de cape zijn wel modieus, maar blijf je ook droog? Als het goed is wel, zegt Mulder. „Veel modellen zijn gemaakt van geïmpregneerde stoffen of het materiaal is voorzien van een microcoating.”

Maar dat is volgens Carolien van Merksteijn niet voldoende. Haar jassen zijn voorzien van een membraan, die zit achter de polyester buitenstof. Het gaat om dichtgewrongen katoen met een waterafstotende finish. Bij beide stoffen kan water niet door de kleine gaatjes in de stof naar binnen, maar damp kan wel naar buiten. Haar LÖV-jassen zijn ook zo ontworpen dat nergens regen doorheen komt. „Geen naden op de schouders.”

Wat we ook veel in de winkel gaan zien: regenlaarzen. Onder het motto ‘outwear chic’ hebben veel grote modehuizen een paar grove regenlaarzen in de collectie. Denk aan: Marc Jacobs, DKNY, Burberry, Missoni, Michael Kors en Gucci, Ralph Lauren en Tommy Hilfiger. Er zijn verschillende modellen. Je hebt de ouderwetse regenlaars maar dan met een trendy print. Je hebt de ‘gewone’ laars zoals we die kennen in het leer met een hak, maar dan nu van rubber. En dan zijn er nog gekke versies: regenlaarzen met sleehak, veters of in cowboymodel.

Trendsetter is Hunter. Het ouderwetse Schotse merk riep vorig jaar de hulp in van schoenenmaker Jimmy Choo. Met als resultaat hippe laarzen, in allerlei kleuren, printen, sommige met gespen, andere met hakjes. Fotomodel Kate Moss zag je er als een van de eersten mee. Nu lopen veel festivalgangers er in rond. Graziella Ferraro heeft zelf ook een paar Hunters, in reptielenprint.

In Nederland houdt Boeji zich bezig met waterdichte laarzen (prijzen 200-300 euro). „We zijn een uit de hand gelopen knutselclubje”, zegt Arjan de Man. Hij is de zakenpartner van ontwerpster Orly Trost en samen brengen ze ook kleding van oud zeil op de markt. Het was complex om de schoenen regenproof te krijgen. Oud zeil is lastig materiaal om mee te werken in het productieproces. „Het rekt niet mee en kan dan scheuren.” Waarom dan toch waterdichte laarzen maken? „Mensen verwachten dat zeil tegen water kan. En klanten willen graag schoeisel waar ze droge voeten in houden.”

De Boeji -laarzen zijn nu voorzien van een laagje ‘witex’. Dat zit tussen de binnen- en buitenzijde van de schoen. Het zorgt voor hetzelfde effect als bij de LÖV-jassen: regendruppels kunnen niet naar binnen, damp kan wel naar buiten. „Dus kom maar op met de regen”, zegt De Man die elke dag op weeronline.nl kijkt.

De laarzen passen ook goed in de boylook, zegt stylist Ferraro die het ook wel „boyishlook” noemt. Blazers, oversizede overhemden en wijde spijkerbroeken. Bij het mannenpak voor vrouwen past het ‘oxford schoentje’ (de klassieke herenschoen) perfect, zegt Ferraro. Neem ze in het lak. „Dan kun je er prima mee door de regen.”

Er zijn pumps, enkellaarsjes en ballerina’s in rubber of plastic. Kun je ook mee in de regen: melissa.com.br/pt/produtos

    • Juliette Vasterman