Feestelijke Lanvin-mode voor H&M

Het Franse modehuis Lanvin tekent dit najaar voor de felbegeerde designercollectie van Hennes & Mauritz. Vanochtend was de collectie via internet voor het eerst te zien.

De ontwerpen voor mannen- en vrouwenmode van modehuis Lanvin voor Hennes & Maurittz

Nog twintig dagen en een doorwaakte nacht voor de deur van een Hennes & Mauritz-winkel en fans van het modelabel Lanvin kunnen hun slag slaan. Het Franse modehuis is de volgende die samen met het Zweedse concern een kledingcollectie ontwikkelde. Stella McCartney, Sonia Rykiel en Viktor & Rolf gingen het al voor.

Vanochtend om 8 uur was de collectie via internet voor het eerst te aanschouwen, na een twitter- en internetcampagne waarin amper een glimp van de collectie te zien was. In een slapstickachtig filmpje op internet tonen jonge en oude vrouwen, dik en dun, de veelzijdigheid van de Lanvin for H&M-collectie. Het is precies geworden waar de fans op hoopten: typische Lanvin-klassiekers oftewel feestelijke jurkjes, elegant, speels, soms zelfs met onafgewerkte zomen. De H&M-collectie bestaat onder andere uit rechte jurkjes van gewassen zijde, met pofmouwtjes of één blote schouder, met brede volants langs de hals of met een wijde tulen rok, in zwart, geel, roze of bonte rozenprint. Daarbij passen een nepbontjasje, trenchcoat met zebraprint, pumps met panterprint en kanten enkelbandje, tasjes, sieraden met een antiek uiterlijk en zelfs een lipstick. Eigenlijk alles voor een feestoutfit.

Om strijd tussen klanten te voorkomen - in plaats van 1330 euro voor een echte Lanvin-jurk, betalen ze nu 149 euro - heeft H&M de winkeltijd beperkt tot een kwartier per groepje van 16 mensen en het aantal kledingstukken tot één stuk of maat per artikel.

Tot nu toe kwamen de heren er bij dit soort tijdelijke collecties nogal bekaaid vanaf. Maar de Lanvin for H&M-collectie bevat een complete garderobe voor mannen. Het Franse modehuis is ook toonaangevend met haar herenmodecollecties, mede dankzij de Nederlandse ontwerper Lucas Ossendrijver. Hij ontwierp ook de herenmode-items.

In een telefonisch interview vertelt Ossendrijver vooral erg verrast te zijn door de mogelijkheden die de samenwerking met H&M bood. „Niets was onmogelijk. Het maken van prototypes en ontwikkelen van nieuwe, exclusieve materialen, kosten noch moeite werden gespaard. Dat was heel bijzonder. We hebben natuurlijk een gemeenschappelijk doel: een droomwereld verkopen.”

Ook de mannencollectie bevat Lanvin-klassiekers: een smoking inclusief corsage, de ‘geklede’ joggingbroek in dunne merinowol, een vest, een T-shirt met paarse panterprint, metallickleurige schoenen, een zijden overhemd met bijzonder stikwerk. Ossendrijver: „Met de collectie voor H&M willen we een genereus gebaar maken naar het publiek dat zich nooit Lanvin kan veroorloven. Het is ons cadeau aan hen. Het is een heel flexibele, klassieke collectie geworden, voor op het werk en voor een feest.”

Lucas Ossendrijver werkte eerder voor Kenzo en Dior Homme. „Wat mij aantrekt in mannenmode is de beperking. Mannen hebben de neiging in hun gewoonte te blijven hangen. Ik zou willen dat ze zich met meer fantasie aankleden, minder formeel, speelser. Dat is een kwestie van durven. Zo’n joggingbroek ziet er echt heel anders uit met een goed colbert en shirt. Een man zou om te beginnen zijn garderobe als losse items moeten zien, ook de onderdelen van zijn kostuum. Mix het onderling, varieer met textuur, kleur en denk niet te uniform.” De Lanvin for H&M-collectie geeft in elk geval de voorzet.

De Lanvin for H&M-collectie is op 23 november vanaf 8 uur te koop in vijf Nederlandse winkels: Kalvertoren en Nieuwendijk Amsterdam; Wagenstraat Den Haag; Hoog Catharijne Utrecht; Beursplein Rotterdam en via www.hm.com.

    • Jetty Ferwerda