Dirk bedenkt zich, Geert mag verkocht

Allochtone klanten zouden zich wel eens kunnen storen aan glossy Geert. Daarom wilde Dirk van den Broek eerst het blad niet in zijn schappen. Vandaag bedacht de supermarktketen zich. Dirk leek, net als veel anderen, de grap niet helemaal te snappen.

„Ik hou niet van Geert”, zegt Corrie Vakman (58) wanneer ze het blad in het centrum van Rotterdam onder ogen krijgt. Pas wanneer het blad wordt opengeslagen is duidelijk dat het satirisch bedoeld is. „Heel goed”, luidt nu haar oordeel. Ook een enkele verkoper begrijpt niet dat het hier niet om eigen werk van Geert Wilders gaat.

Misschien is de grap wat te ingewikkeld, erkent Stijn Aerden, redacteur bij de eenmalige glossy. „Voor ons is het heel leuk, de uitgever is er waarschijnlijk minder blij mee. Die moet ze gewoon verkopen.” Toen duidelijk werd dat Wilders een belangrijke rol ging spelen bij de kabinetsformatie, werd de inhoud van het blad serieuzer. Aerden: „Dat zorgt misschien voor de onduidelijkheid.”

Na het blad doorgebladerd te hebben, zien veel Rotterdammers de lol ervan. Mirayam El Naji (23) toont het aan haar vriendinnen, alledrie met hoofddoek. Mooie fotoserie van modellen met ‘kopvod’, vinden ze. Het gephotoshopte beeld van Wilders met boerka doet het ook goed bij de vier vrouwen.

Het blad zorgt in ieder geval voor discussie. Fitna, de film van Wilders, wordt al snel genoemd. Al die aandacht was overdreven, vindt Joris Schiks (69). Hij leest het blad toch grinnikend door. „Hij wordt te veel gehypet.”

Er is te veel aandacht aan Wilders besteed, vindt ook Mirayam El Naji. Maar deze satirische vorm spreekt Mirayam wel aan. „Zo wordt hij zelf ook eens zwartgemaakt.”