De nieuwe vrienden uit Cardiff

Als het aantal (nieuwe) internetmiljonairs iets zegt over de stand van de moderne economie, dan heeft Nederland zes jaar stilgestaan. Zo lang hebben we moeten wachten op een succesvolle verkoop van een onlinebedrijf.

Gisteren kondigde de Telegraaf Media Groep (TMG) de overname aan van de sociale netwerksite Hyves. Het vorige grote succes in deze sector was de overname van Marktplaats.nl door de Amerikaanse veilingsite eBay voor 225 miljoen euro. Dat was op 11 november 2004, een paar weken na de oprichting van Hyves. De verkoop maakte de familie Crébas in één klap financieel onafhankelijk.

Hoeveel de drie oprichters van Hyves (Floris Rost van Tonningen, Koen Kam en Raymond Spanjar) overhouden is niet precies duidelijk. Vreemd genoeg maakte het beursgenoteerde TMG geen details bekend. Minimaal 40 miljoen euro is de meest gefluisterde koopsom, voor een bedrijf dat dit jaar 20 miljoen verwacht om te zetten en dat claimt winstgevend te zijn. Controleren kunnen we dat niet, want Hyves publiceert geen jaarrekening. Moederbedrijf Startphone Limited is een Britse vennootschap, gevestigd in Cardiff in Wales.

De drie pioniers zijn geen meerderheidsaandeelhouder meer, sinds musicalmagnaat Joop van den Ende met een van zijn vele investeringsmaatschappijen in april 2008 een ‘substantieel minderheidsbelang’ in Hyves nam. Samen met zijn zakenpartner Hubert Deitmers werd hij daarmee de grootste aandeelhouder. Dan zijn er nog twee stille investeerders (van wie ex-Gilde-topman Leendert van Driel de minst stille is) en krijgt het personeel een stukje van de koek.

Het gezelschap verkopende aandeelhouders mag een feestje vieren, maar zijn de kopers ook zo gelukkig? De beslissing voor de overname is genomen door scheidend Telegraaf-topman Ad Swartjes. Maar hij heeft te maken met een bont gezelschap van grootaandeelhouders: de investeerders John de Mol, Marcel Boekhoorn en Jan Zeeman, de veroordeelde vastgoedhandelaar Jan Dirk Paarlberg en textielfamilie Van Puyenbroek. Zij hebben de afgelopen jaren weinig lol beleefd aan hun belegging. TMG kampt, net als andere ‘oude’ media, met een krimpende lezers- en advertentiemarkt en stapte een paar jaar geleden in een kostbaar tv-avontuur in Duitsland. Het concern verloor in de afgelopen zes jaar een kwart van z’n beurswaarde, ruim 200 miljoen euro om precies te zijn. Zou de investering van enige tientallen miljoenen in een ongewis internetavontuur dat verlies goed kunnen maken? Volgens critici heeft de Hyves-hype nu zijn hoogtepunt wel zo’n beetje bereikt.

Philip de Witt Wijnen

    • Philip de Witt Wijnen