Zoekmachine Blekko moet efficiënter zijn dan Google

Google heeft er sinds vandaag weer een concurrent bij: Blekko. Deze gaat de strijd aan met de internetgigant door betere zoekresultaten te geven met minder commerciële sites en spam.

Volgens CEO Rich Skrenta is het web sinds de komst van Google overspoeld met nutteloze sites die met handige trucs hoog in de resultatenlijst eindigen. Met behulp van zogenaamde ‘slashtags’ kan de gebruiker op Blekko specifiek binnen onderwerpen zoeken. Zo moet ‘Ipad /bol’ meteen de aanbiedingen van Ipads op bol.com gaan weergeven.

De nieuwe zoekmachine zoekt 3 miljard ‘betrouwbare’ en voornamelijk Amerikaanse sites af - nog geen 2 procent van het totale aantal sites op internet. Gebruikers worden dan ook aangemoedigd om sites aan te dragen die onterecht genegeerd worden door de zoekmachine.

Een opgave en dus een drempel voor beginnende gebruikers. Maar Blekko heeft dan ook niet de ambitie om Google te verslaan, liet Skrenta dit weekend al weten in de New York Times. Dat is maar goed, beaamt NRC economieredacteur Marc Hijink: “Blekko is een aardige manier om gerichter naar informatie te zoeken, maar de goegemeente zal in de praktijk het snelle gemak van ‘even Googlen’ prefereren.”

Of het Blekko lukt om een populaire zoekmachine te worden is daarom nog onduidelijk. Tot nu toe is het andere nieuwkomers zoals Bing of Yelp ook niet gelukt om de zoekmachinemarkt te penetreren. Google lijkt voorlopig met een wereldwijd marktaandeel van 67 procent onverslaanbaar.

http://www.youtube.com/watch?v=tlESXiyyA5M