Telegraaf Media Groep neemt Hyves over

Hyves

De Telegraaf Media Groep neemt socialenetwerksite Hyves over. Dat meldt Hyves vanmorgen. TMG krijgt 100% van de aandelen in bezit. Wat TMG betaalt voor de overname is niet bekendgemaakt, maar analist Thijs Berkelder komt uit op ongeveer veertig miljoen.

Hyves is het grootste sociale netwerk van Nederland. Het passeerde in april van dit jaar het aantal van tien miljoen leden en maandelijks bezoeken ruim bijna acht miljoen mensen de site. De ‘Hyvers’ hoeven niet bang te zijn dat TMG het roer omgooit: het specifieke karakter en de eigen identiteit blijven behouden en ook het management blijft aan. Hyves komt door de overname in het lijstje met andere TMG-merken als Sp!ts, Hitkrant, CosmoGirl, AutoVisie, FHM, Habbo Hotel en SkyRadio. “Verwacht relevante proposities waarbij de verschillende platformen met elkaar worden gecombineerd”, zegt Patrick Morley, COO van TMG.

Ondertussen zeggen veel Twitteraars hun Hyves-account te gaan verwijderen en ook bij Hyves zelf valt te overname niet goed. Aan de andere kant: zulke geluiden waren er ook toen De Telegraaf GeenStijl overnam en Facebook overleefde al eens een Quit Facebook Day.

Hyves kampt met een ‘kinderachtig’ imago en krijgt steeds meer te maken met concurrentie van Facebook, al is het verschil in leden momenteel nog zeven miljoen. Ook in tijd en opbrengsten blijft Hyves de buitenlandse concurrentie nog ver voor. Vorige week maakte Hyves bekend in de mobiele telefonie te stappen met een eigen telefoonabonnement.

Tijdens de persconferentie (vanaf 11:00 hier live te volgen) ontkrachtte Hyves dat het vooral een jonge doelgroep zou aanspreken; de gemiddelde leeftijd is 31. Ongeveer de helft van de geregistreerde leden (zo’n 5,1 miljoen) bezoekt de website minimaal een keer per maand. Er gaat op geen enkele manier anders omgesprongen worden met privacy van de persoonsgegevens, benadrukten de partijen.

Volgens Marc de Vries van Hyves is er geen angst voor Facebook. Hyves houdt vast aan de twee belangrijkste voordelen ten opzichte van de concurrentie: lokale relevantie en persoonlijke aandacht. Financieel gezien wordt 2010 het succesvolste jaar voor Hyves, voegde hij daaraan toe.