Telegraaf koopt 9 miljoen Hyvers

Met de aankoop van sociaal netwerk Hyves krijgt de Telegraaf Media Groep (TMG) in één klap toegang tot de persoonlijke gegevens van 9 miljoen Nederlanders. Maar daarvan zal TMG geen gebruikmaken, belooft de nieuwe eigenaar.

De verkoop werd vanmorgen bekendgemaakt. Over het overnamebedrag willen de partijen niets zeggen. TMG wil het bereik uitbreiden en nieuwe advertentievormen aanbieden, Hyves wil een serieuze partner om grotere adverteerders te trekken. Daarnaast weten de oprichters dat de groeiende populariteit van Facebook en Twitter een bedreiging vormt voor hun netwerk.

Uit profielen en activiteiten van Hyves-gebruikers is goed op te maken waarmee zij zich bezighouden. De handel in dat soort gegevens – targeted advertising – bloeit; met name Facebook is een stofzuiger van kostbare persoonlijke data waarmee adverteerders nog meer van hun klanten te weten komen. Hyves heeft een terughoudender privacybeleid dan Facebook maar beschikt wel over een database die voor TMG-adverteerders interessant is. Voor Hyvers verandert er weinig, belooft TMG-topman Patrick Morley. Een al te rigide wijziging van de voorwaarden zou de populariteit van het netwerk geen goed doen. Morley wil wel putten uit de „gezamenlijke intelligentie van de Hyvers”. Bijvoorbeeld door voor de TMG-kranten nieuws te destilleren uit de berichten die Hyvers elkaar sturen. Hyves is niet op zijn retour, zegt directeur Marc de Vries. „Er is nog groei.”

Mediabedrijven met netwerksites nog geen succes: Pagina 9