'Privacy is voor Hyves het belangrijkste goed'

Sociale netwerksite Hyves wordt overgenomen door de Telegraaf. Voor de uitgever zijn de gegevens van de miljoenen Hyvers commercieel interessant.

Ze zaten al in elkaars netwerk doordat ze vorig jaar samen de grootste online WK-poule van Nederland organiseerden. En nu heeft Telegraaf Media Groep (TMG) de grootste sociale netwerksite van Nederland, Hyves.nl, overgenomen. Directeur Marc de Vries van Hyves wil door de samenwerking met TMG, uitgever van ondermeer dagblad De Telegraaf, meer lokale initiatieven starten om het op Nederland gerichte netwerk van Hyves-leden te vergroten. Patrick Morley, chief operating officer van TMG, wil door de overname de multimedia-activiteiten van zijn concern versterken.

Vanwaar deze overname?

De Vries: „Hyves en TMG werkten al langer samen, bijvoorbeeld met de organisatie van de WK-poule vorig jaar. We waren beide mediapartner van het KNVB en zij hebben ons samengebracht. Hyves is een bedrijf met een open karakter, we werken met heel veel partijen samen. Sinds de oprichting van Hyves hebben meerdere partijen interesse in ons getoond. Maar tot het bod van TMG zijn we daar nooit op ingegaan.”

Welke synergie zien jullie tussen TMG en Hyves.

Morley: „We zien de aankoop van Hyves vooral als een grote stap in het verwezenlijken van onze multimedia-ambities. Dit jaar zullen mensen meer tijd doorbrengen op sociale netwerken dan ze besteden aan het lezen van de krant.”

De Vries: „Ik denk dat we kunnen samenwerken bij een aantal online activiteiten. Hyves heeft een eigen marktplaats die we kort geleden een nieuw leven hebben ingeblazen en Telegraaf heeft speurders.nl. Op dat gebied valt wel een initiatief voor samenwerking te verwachten.”

Wordt Hyves geïntegreerd in het Telegraaf-concern?

Morley: „Nee, dat is niet de bedoeling. Hyves houdt een eigen pand en blijft in eerste instantie de eigen advertentieverkoop doen. De onafhankelijkheid van Hyves is belangrijk. Ze moeten zelf kiezen of mogelijke samenwerkingsverbanden met TMG bij hun doelgroep passen. Misschien kan Sky Radio, onderdeel van TMG, interessant zijn voor Hyves.”

Jullie zeggen dat jullie ‘verstandig’ zullen omgaan met de gebruikersgegevens van de miljoenen Hyves-leden. Dat betekent niet dat TMG de gegevens helemaal niet zal inzien.

Morley: „Nee, dat klopt. Advertenties kunnen bijvoorbeeld aangepast worden op de gebruiker. Dat vind ik zelf ook plezierig als ik een site bezoek. Maar we volgen alle wetgeving in Nederland op het gebied van privacy. Dat doen we ook bij onze bestaande sites, zoals Relatieplanet. We willen ons op dit punt juist onderscheiden van de concurrentie. Doordat we ons alleen op Nederland richten kunnen we goed inspelen op gevoeligheden rond privacy die hier zijn.”

De Vries: „Voor Hyves is privacy het belangrijkste goed. We gaan zeker niet de database met alle Hyves-profielen naar TMG opsturen.”

Hoeveel heeft TMG voor Hyves betaald?

Morley: „Daar kunnen we niets over zeggen. In de media wordt een bedrag genoemd van 100 miljoen euro. Het is in ieder geval fors lager dan dat.”

Welke financiële doelstellingen moet Hyves waarmaken?

Morley: „We verwachten dat ze een redelijke autonome groei boeken. Maar ze moeten geen gekke sprongen maken die schade brengen aan het Hyves-gevoel.”