Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Beeldende kunst

Kinderlijk spelen met nieuwe media op Cinekid

'Bloem uit het universum' van Titia Ex
'Bloem uit het universum' van Titia Ex

Soms beweer ik weleens iets waarvan ik niet zeker weet of het wel waar is. Het klinkt dan lekker boud en wellicht brengt iemand er wat zinnigs tegenin. Zo meen ik te weten dat nieuwe technologieën vaak als eerste op kinderen worden getest. Deze doelgroep is onbevangen, houdt van eenvoud en is een goedkoop publiek (net als bejaarden trouwens).

Deze gedachtengang zag ik bewaarheid door een bezoek aan Cinekid. In de afgelopen jaren ging ik niet naar het kinderfestival om films te kijken, maar om te zien wat er met ‘nieuwe media’ werd gedaan. De voorloper van Cinekid medialab, Kids & Bits, begon twaalf jaar geleden met cd-roms en websites. Daarna volgden installaties en volwaardige exposities van hedendaagse kunst, spel en interactie, voor volwassenen minstens zo interessant als voor kinderen.

Het heeft voordelen om nieuwe media te zien in een kindercontext: hier gaat het er niet om met nieuwe technologie geld te verdienen, en ook niet om een goedkoop testpubliek aan te boren. Hier zien we een groep kinderen naar hartelust spelen.

Een van de beste dingen twee jaar geleden op Cinekid, was de sprookjesachtige installatie Funky Forest van Theodore Watson en Emily Gobeille, waar ik voor deze krant over bericht heb – en die naar mijn smaak nog niet is overtroffen. Door een watervalgordijn liep de bezoeker een bos in. Het bos bestond uit projecties op de vloer en op de muur. Op de grond stroomde een rivier; op de wand was een dood bos te zien, dat tot leven kwam door met kussens (stenen) het water naar de bomen te duwen. Het bos ging leven: er fladderden vogels en vlinders. Door voor de wand te gaan staan, groeiden er bomen in de vorm van het lichaam.

Ook dit jaar staan er meerdere projecten van Watson op Cinekid, zoals een installatie waarin oogbewegingen worden gekoppeld aan een robotarm. En een apparaat dat je hoofd door een 3D-scanner haalt en jouw schedel vergelijkt met mensen die op je lijken.

In Bloem uit het universum van Titia Ex, reageren de tentakels van een beeldhouwwerk op de kleuren in de omgeving. Als je met een rode jas voor een van de stengels staat, wordt het beeld langzaam rood; staat iemand een eindje verderop met een blauwe broek voor een sensor, dan vloeien de kleuren in elkaar over en veranderen de bloembladeren in allerlei tinten paars. Door te spelen kun je alle mogelijke kleuren mengen.

Ook Flutter, de installatie van Mathijs van Oosterhoudt, student aan de Willem de Kooning Academie, zet aan tot spielerei. Door met een groep kinderen je handen over een tafel te laten wapperen, krijg je vrolijke sperma-achtige vormen die kronkelen en fladderen.

Ik hoop dat iedereen aan die geïnteresseerd is in de mogelijkheden van interactieve kunst, het nieuwe mediaprogramma van Cinekid bezoekt. Kunstenaars gebruiken Cinekid als podium om dingen uit te proberen, met en voor kinderen, maar bovendien is het ook nog eens leuk voor kinderlozen.

Cinekid medialab 23 t/m 29 okt, Westergasfabriekterrein, Amsterdam. Op de website van Cinekid animaties en radiofragmenten gemaakt door kinderen. Inl.: www.cinekid.nl