Dit is een artikel uit het NRC-archief

Beeldende kunst

Het Blozende Huis

Het is diep treurig wat het kabinet-Rutte wil gaan doen met de uitgaven voor cultuur. Hulde voor NRC Handelsblad, dat twee pagina’s wijdt aan ‘het ontzag voor de kunstenaar’ van Maria Barnas. Zij schrijft in het Cultureel Supplement van vrijdag 8 oktober over kunst in ‘Het Blozende Huis’.

Maar toch, hoe is het mogelijk dat iemand die in Schoorl woonde, zoals zij schrijft, zo weinig weet van de geschiedenis van ‘Kranenburgh’? Het zou eerder een verhaal kunnen zijn dat dit kabinet aan zou grijpen ter ondersteuning van hun snode plannen. Kranenburgh werd jarenlang bewoond door kunstenares Ans Wortel die ‘een bijzondere band’ had met de burgemeester uit die jaren. Zelf woonde de burgemeester om de hoek, een tuinpaadje verbond zijn huis met het hare, wat wel zo prettig was. Ans Wortel heeft dit grote huis aan de Hoflaan volkomen uitgewoond met haar feesten en partijen, ze leefde op andermans zak. Dat huis is een tragisch voorbeeld van hoe het niet moet gaan in de kunst. Vergelijkbaar materiaal is het boek van Annejet van der Zijl, Jagtlust. Het was de sfeer waarover Remco Campert schreef: „Alles zoop en naaide.”