Griezelsint tegen de lamp gehouden

De gewraakte poster van 'Sint'
De gewraakte poster van 'Sint'

Aan de Buitenveldertselaan in Amsterdam woedde gistermiddag een oer-Hollandse geloofsstrijd. Inzet: hoe heilig is Sint Nicolaas? Is hij alleen maar goed? Of mag hij ook eng zijn?

Aanleiding was de poster van de nieuwe griezelfilm van Dick Maas, Sint, waarin Sinterklaas een moordlustige geest is. Over de poster kwam een recordaantal van 1917 klachten binnen bij de Reclame Code Commissie die daarom in beraad bijeen kwam. De uitspraak zou vanmiddag zijn, na sluiting van deze editie.

Aanklager was cineast Johan Nijenhuis, die niet wil dat zijn collega Dick Maas binnenkort 350 posters op straat gaat ophangen. Hij vreest dat zijn kinderen ervan schrikken en dat „het beeld van goedheid” dat Sinterklaas voor hen is, zal worden vernietigd. Nijenhuis stond pal voor de Sint als God van de Liefde, en voor de Vrijeschool-achtige benadering van kinderen, die zo veel mogelijk weg gehouden moeten worden van al het kwade.

Gijsbert Brunt, advocaat van Dick Maas, verdedigde een ouder beeld, van Sint Nicolaas als God der Wrake. Volgens hem horen bij Sinterklaas ook grimmiger aspecten, waarbij de gewraakte filmposter in het niet valt. Volgens hem is Sinterklaas ook een gewezen slavenhouder die lijfstraffen uitdeelt en kinderen ontvoert. Sinterklaas is hoe dan ook voor veel kinderen een grootheid die vrees inboezemt.

Tijdens de zitting leek Nijenhuis in het voordeel, omdat hij een oprecht bezorgde ouder was die een emotioneel betoog hield. Brunt koos voor het bagatelliseren, wat niet zo goed overkwam. Hij stelde dat op de poster alleen een silhouet van de griezelsint is te zien. Alleen ouders zien dat in de context van een horrorfilm. Kinderen zien volgens Brunt gewoon Sinterklaas.

Nijenhuis toonde zich de betere dramaturg, want hij trok fluks een filmlamp te voorschijn waar hij de filmposter tegenaan plakte. Met licht erachter kreeg de in duisternis gehulde Sint ineens een zombiehoofd. Bovendien zat er bloed op de snoet van zijn paard.

Brunt sputterde tegen dat de neonlampen in abri’s het geheel beschijnen, en zwakker zijn. Maar het beeld wint het altijd van het woord. Bovendien: als Dick Maas alleen een silhouet wilde tonen, dan had hij die zombiekop weg kunnen laten.

Wilfred Takken