Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Milieu en natuur

Buiten de schoolvakantie is de pont vol

Een voetveer op het Amsterdam-Rijnkanaal werd vanmorgen vroeg overvaren. De schipper is zoek. Niemand weet nog wat er precies gebeurde.

Het gekapseisde veerpontje in het Amsterdam-Rijnkanaal. aan de overkant, tegen de wal, ligt het binnenschip dat het bootje overvoer. Foto NRC Handelsblad, Maurice Boyer Nieuwer ter Aa 22-1-2010 Voetveer overvaren door Duits vrachtschip ( 2e van links)) Foto NRC H'Blad Maurice Boyer
Het gekapseisde veerpontje in het Amsterdam-Rijnkanaal. aan de overkant, tegen de wal, ligt het binnenschip dat het bootje overvoer. Foto NRC Handelsblad, Maurice Boyer Nieuwer ter Aa 22-1-2010 Voetveer overvaren door Duits vrachtschip ( 2e van links)) Foto NRC H'Blad Maurice Boyer

Na een uur is de helikopter met zoeklicht en warmtebeeldapparatuur vertrokken. Tientallen hulpverleners staan aan de kant. Twee vletjes van de brandweer varen langzaam over het Amsterdam-Rijnkanaal, met hulp van sonar worden duikers over de bodem gestuurd. Ze cirkelen om het voetveer Breukelen-Nieuwer Ter Aa, waarvan de meniekleurige bodem en twee kleine schroeven zichtbaar zijn.

Vanochtend kort voor zeven uur, in het donker nog, werd het veer overvaren door een Duits binnenschip. Een getuige aan de wal waarschuwde de politie.

Hoeveel opvarenden het veer had, blijft tot vroeg in de middag onduidelijk. De 54-jarige schipper is vermist. In het stuurhutje onder water is niemand aangetroffen.

Wigle Visser, een van de weinige bewoners aan de smalle weg langs het kanaal, is zichtbaar ontdaan. Hij werd wakker van een schip dat voor zijn deur de motoren hard achteruit liet draaien, en hoorde kort daarop de politie. „Toen zag ik iets zwarts in het water drijven. Ik dacht dat dat binnenschip lading had verloren. En toen miste ik het pontje. Verschrikkelijk.”

Wat er precies gebeurd is, kan niemand nog vertellen. Het Duitse schip ligt naast het fietspad aan de overkant van het kanaal, dat voor de drukke scheepvaart gestremd is; de schipper wordt verhoord.

M.J. Bode, van de brandweer uit Breukelen, stelt vast dat het „gouden uur” voorbij is. Dat betekent dat de hoop om iemand nog levend uit het koude water te halen, vrijwel verloren is. „Dramatisch”, roept Sjaak Hogenhout, de andere schipper van het veer, die komt aanrijden. Hij weigert verder commentaar, en gaat bij ‘zijn’ wachthuisje poolshoogte nemen.

Wigle Visser weet dat het pontje voor zijn huis pakweg twintig jaar geleden ook werd overvaren, maar daarbij vielen geen slachtoffers. Nu lijkt het ernstiger. Gunstige omstandigheden zijn de schoolvakantie en het vroege tijdstip, zegt hij. „Gewoonlijk staan er om acht uur tien, vijftien scholieren op het veer.”

Leendert van Halst, directeur van veerexploitant SwetsODV, wil niet gissen naar de oorzaak van het ongeval. De kapitein was zeer ervaren in de binnenvaart, zegt hij, en voer twee jaar op het fiets- en voetveer, dat zo’n 300 keer per dag de oversteek maakt. Daarbij moet de veerman de andere schepen in het kanaal voorrang verlenen.

De pont was volgens Van Halst in „tiptop conditie”. Drie weken geleden nog was ze bij de onderhoudsbeurt voorzien van „de allernieuwste radar”, kreeg het hydraulische besturing en een automatisch herkenningssysteem.

Iets voor negen uur vertrekt ook de ladderwagen van de brandweer uit Maarssen. De oranje brancard die aan het uiteinde van de ladder hing is opgeborgen. De ambulance in de berm blijft staan. Rijkswaterstaat zoekt mee.