Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

NRC Handelsblad

Boeken

48 uur uit het leven van Nominatieman

Maandag, 12.30 uur: Simone van der Vlugt wint de NS publieksprijs en dat betekent zes genomineerden minder. Een rustig begin van de week voor Nominatieman, die probeert belangrijke zaken een beetje bij te houden, zoals het lezen van mogelijke prijswinnaars – ze krijgen hun nominatie immers niet voor niets.

Maandag, 22.39 uur: Nieuws! De VSB-poëzieprijs is na een jaar pauze (de bank had het geld opgemaakt) herrezen en nomineert Armando (Gedichten 2009) , Paul Bogaert (Slalom soft), Eva Cox (een twee drie ten dans), Kreek Daey Ouwens (De achterkant) en Henk van der Waal (Zelf worden). Uitreiking op 26 januari, dus gelukkig is er nog tijd om te lezen – en poëziebundels zijn niet dik.

Dinsdag, 11.53 uur: In de poëzieboekhandel als er per mail een persbericht verschijnt. De nominaties voor de Grote Jongerenliteratuurprijs, wat heet, de allereerste Grote Jongerenliteratuurprijs: Trouw is de andere wang van Peter Bekkers, Dagen van gras van Philip Huff en Dit is geen dagboek van Erna Sassen. En drie vertaalde titels, maar nee, er zijn grenzen aan wat een mens kan lezen. De Bad Sex Award laten we dit jaar ook zitten. Wel snel naar de Kinderboekhandel.

Dinsdag, 17.03 uur: Vlug, door naar de theaterboekhandel, want De Papieren Man meldt dat de Taalunie de shortlist voor de Toneelschrijfprijs 2010 heeft geopenbaard. Gefeliciteerd Pieter De Buysser, Sophie Kassies en Lot Vekemans – en de wachtende genomineerden voor de AKO-prijs, de Goncourt en de National Book Award. Maar hoe nu verder? Is er een leesmachine in de zaal?

Dinsdag, 23.18 uur: In slaap gevallen boven een genomineerde voor de Grote Geschiedenis Prijs (niet zeggen welke! uitreiking vrijdagnacht al!) Even mail checken. Een prijs! Voor Vrouwkje Tuinman. De Halewijnprijs, die door de stad Roermond zonder nominaties wordt uitgereikt aan een schrijver die ‘bredere belangstelling’ verdient. Zijn er dan schrijvers die weinig belangstelling krijgen? Of moeten ze die belangstelling met te veel andere schrijvers delen?