Dit is een artikel uit het NRC-archief
Bekijk hele krant

Economie

Economie kort

Onderzoekers coderen taal van liegende topmannen

Washington. Topmannen die voortdurend zeggen dat de zaken er fantastisch voor staan, zijn minder goed te vertrouwen. Ook managers die in de wij-vorm praten in plaats van de ik-vorm, liegen vaker. Professoren David Larcker en Anastasia Zakolyukina van de prestigieuze Stanford Universiteit in de VS waarschuwen om kritisch te zijn als topmannen zich in een stortvloed van positieve woorden hullen. De onderzoekers namen bijna 30.000 persconferenties onder de loep, waarin topmannen de kwartaalcijfers nader toelichtten. In een op de tien gevallen moesten de cijfers later naar beneden worden bijgesteld. Bij de topmannen die de resultaten veel te rooskleurig naar buiten hadden gebracht, ontdekten de hoogleraren overeenkomsten in het taalgebruik. (ANP)

Omzet supermarkten stijgt bij Suikerfeest

Amsterdam. Het Suikerfeest heeft de supermarkten in Nederland een extra omzet van 2 miljoen euro opgeleverd. Dat blijkt uit cijfers die SymphonyIRI Group gisteren heeft gepubliceerd. Het marktonderzoeksbureau verzamelt wekelijks de kassagegevens van vrijwel alle supermarkten in het land. In de aanloop naar het Suikerfeest verkochten de supermarkten vooral meer chocoladerepen in vergelijking met andere weken. Er gingen voor 1,1 miljoen euro meer over de toonbank. Ook producten als bladerdeeg en bakbenodigdheden werden vaker verkocht. Moslims vieren met het Suikerfeest het einde van de vastenmaand ramadan. (ANP)

Kledingwinkel Oilily draait weer

Amsterdam. Het bekende, bontgekleurde merk Oilily is terug van weggeweest. Na het faillissement begin 2009 kregen de oprichters van het bedrijf, de familie Olsthoorn, de naam weer in handen. Gisteren liet de onderneming aan de wereld weten weer operationeel te zijn. Een nieuwe kinderkledingcollectie is een feit en die is in tientallen landen verkrijgbaar. In Nederland zijn de kledingstukken via de internetwinkel van het merk en in een aantal kinderkledingspeciaalzaken te koop. Na het faillissement werden alle Oilily-winkels gesloten. Wereldwijd had Oilily ongeveer driehonderd eigen winkels. Het bedrijf wil op termijn wel weer eigen winkels gaan openen in binnen- en buitenland, aldus marketing directeur Gijs de Kogel. „Het is zeker een voornemen, maar het is nog toekomstmuziek.” (ANP)