Bedreigingen voor Yahoo

Topvrouw Carol Bartz van Yahoo is haar greep op het bedrijf aan het verliezen. Nu er nog maar weinig tekenen zijn die erop wijzen dat haar plan werkt om de internetactiviteiten van Yahoo weer relevant te maken, zijn de aandeelhouders nerveus. De onrust richt zich steeds meer op de waardevolle Aziatische bezittingen van het concern, die Bartz nog niet heeft weten te verzilveren. Ze heeft evenmin op overtuigende wijze aangegeven waarom Yahoo eraan zou moeten vasthouden.

Toen Bartz in januari 2009 het roer overnam bij Yahoo, was duidelijk dat zij iets moest gaan doen met de Aziatische bezittingen, waarover het concern weinig of geen zeggenschap heeft. Het was ook duidelijk dat de internetactiviteiten van Yahoo gevaar liepen tot de tweede rang veroordeeld te worden.

Bijna twee jaar later heeft Bartz nog steeds geen duidelijke strategie uitgestippeld om deze uitdagingen het hoofd te bieden. Dat is de reden dat AOL en private-equityfirma’s rondsnuffelen bij het hoofdkantoor van Yahoo.

Het zou verstandig zijn het belang van Yahoo in de Chinese internetfirma Alibaba af te stoten. Het privé-bedrijf, dat de Chinese versies van eBay en PayPal bezit, past niet echt bij het Amerikaanse concern. Analisten waarderen het belang van 40 procent in Alibaba op 7,5 miljard dollar (5,3 miljard euro) – ongeveer hetzelfde als het belang van Yahoo in Yahoo Japan. Als het concern een manier kan verzinnen om deze belangen te verkopen – en Alibaba heeft erop gezinspeeld zo’n manier te kennen – zou dat veel waarde ontsluiten voor de al lang geplaagde aandeelhouders van Yahoo.

Maar het lijkt erop dat Bartz haar aandacht meer heeft gericht op het repareren van de advertentiedivisie van Yahoo. Het kwijnende bestaan van AOL en Barry Dillers IAC hebben echter aangetoond dat het lastig is een internetbedrijf, dat in een neergaande spiraal is terechtgekomen, er weer bovenop te krijgen. De omzetgroei in het tweede kwartaal is grotendeels gestagneerd, terwijl de concurrentie stijgende omzetten uit internetreclame meldde.

Als de Aziatische activiteiten 15 miljard dollar (10,6 miljard euro) waard zijn, houdt dat in dat beleggers de kernactiviteiten van Yahoo op minder dan 4 miljard dollar (2,8 miljard euro) waarderen, oftewel slechts vijf maal de geschatte operationele winst over 2010. Bij Google is dat dertien maal de winst.

Zelfs als rekening wordt gehouden met de belastingheffing op eventuele onderdelenverkopen, zou deze korting voldoende kunnen zijn om een buitenstaander ertoe te verleiden de missie te voltooien die Bartz nog niet eens is begonnen.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaar

uit Londen:

www.breakingviews.com