TPG waagt zich aan Hollywood

De belegging van TPG in een overname met geleend geld, ter waarde van 5 miljard dollar (3,6 miljard euro), van MGM in 2004 bleek een misser van de bovenste plank. De eigenaren van de filmstudio staan op het punt al hun geld te verliezen. Maar dat weerhoudt TPG er niet van zich opnieuw in de gevaarlijke wateren van Hollywood te begeven. De private-equityfirma koopt een belang van 35 procent in Creative Artists Agency (CAA), de firma die bekend is geworden doordat zij sterren als George Clooney en Julia Roberts vertegenwoordigt.

TPG lijkt zich nu in ieder geval wél op het juiste moment in een nieuw avontuur te hebben gestort. De studio’s hebben de nodige moeite om films gefinancierd te krijgen, waardoor er minder van gemaakt worden, de acteurs minder verdienen en de vergoedingen voor hun agenten zijn gekelderd. De digitale distributie van tv-programma’s zorgt ook voor problemen.

De onrust heeft zich door de hele sector verspreid. CAA-concurrenten William Morris en Endeavor hebben vorig jaar een morsige fusie tot stand gebracht om het hoofd boven water te houden. Als gevolg van die transactie zijn een paar waardevolle werknemers opgestapt. TPG lijkt te hebben geprobeerd een soortgelijke potentiële exodus bij CAA te voorkomen door hogere personeelsleden te verplichten vijf jaar bij de firma te blijven, terwijl ze tegelijkertijd een deel van hun belang in het bedrijf mochten verzilveren.

TPG betaalt ongeveer 165 miljoen dollar (120 miljoen euro) voor een niet-controlerend belang in CAA en zorgt voor kredieten ter waarde van 200 miljoen dollar, waardoor de firma op ongeveer 700 miljoen dollar (508 miljoen euro) wordt gewaardeerd. TPG steekt ook geld in een gezamenlijk gefinancierd fonds van 500 miljoen dollar voor overnames.

CAA had het nieuwe kapitaal nodig om te kunnen groeien. De firma heeft zich een paar jaar geleden verstandig genoeg tevens op de sportsector gericht en vertegenwoordigt nu meer dan 650 atleten, waaronder shortstop Derek Jeter van de New York Yankees en voetbalgrootheid Cristiano Ronaldo. In de gezamenlijke bekendmaking van CAA en TPG werd zelfs geen woord vuil gemaakt aan de Hollywood-klanten. Maar de sportdivisie is, hoe veelbelovend ook, duur vanwege de betalingen die vooraf moeten worden uitgekeerd.

TPG zou ook op andere terreinen uitkomst kunnen bieden. Toch is het lastig om een winstgevende exitstrategie voor TPG te bedenken in een sector waarin mensen belangrijker zijn dan financiële goocheltrucs. Hoe hard TPG ook probeert om CAA afstand te laten nemen van de filmindustrie, dat blijft een cruciale hoeksteen van de activiteiten van de firma. En buitenstaanders die zich in de wateren van Hollywood wagen, worden maar al te vaak een prooi voor de haaien.

Jeffrey Goldfarb

Vertaling: Menno Grootveld

Voor meer commentaar uit Londen:www.breakingviews.com