Economie kort

ECB koopt fors meer staatsleningen van landen in eurozone

Door een onzer redacteuren

Amsterdam. De Europese Centrale Bank (ECB) heeft vorige week haar aankopen van staatsobligaties onverwacht drastisch uitgebreid. De aankopen onderstrepen het gevoel op de financiële markten dat de wereldwijde economische problemen nog niet voorbij zijn en in sommige opzichten weer lijken te verergeren. In Japan verlaagde de centrale bank bijvoorbeeld onverwachts de rente tot vrijwel 0 procent. De ECB kocht voor 1,39 miljard euro aan staatsobligaties in de eurozone. De afgelopen twee maanden kocht de ECB wekelijks hoogstens voor enkele honderden miljoenen aan staatsleningen. Vorige week kocht de centrale bank bijvoorbeeld voor 134 miljoen staatsobligaties van eurolanden. Het opkopen van leningen begon in mei als gevolg van de crisis van euroland Griekenland. De handel in Grieks staatspapier lag vrijwel stil en ook andere landen met grote economische en financiële problemen – met name Ierland, Portugal en Spanje – zagen de handel in staatsleningen sterk afnemen. Het programma van de ECB moet landen helpen de handel op gang te houden. Minder handel en minder vraag kunnen ertoe leiden dat landen problemen krijgen met het verkopen van obligaties waardoor zij minder geld binnenkrijgen om de overheidsuitgaven te financieren.

Reclame-inkomsten omroepen stijgen

AMSTERDAM. De publieke omroepen hoeven door de aangekondigde overheidsbezuinigingen niet bij de pakken neer te zitten. Mede door de aantrekkende reclamemarkt zullen zij hun inkomsten de komende jaren zien stijgen, berekende accountantskantoor PricewaterhouseCoopers (PwC). De komende vijf jaar groeien de inkomsten uit tv-reclame en radioreclame respectievelijk met gemiddeld 5 procent en 3,3 procent per jaar. Deze stijging geldt zowel voor de publieke als de commerciële sector. De online tv-advertentiemarkt stijgt zelfs met gemiddeld 21,7 procent per jaar. De totale inkomsten van de tv-advertentiemarkt liggen in 2014 op ruim 1 miljard euro, becijferde PwC. Dat was 790 miljoen in 2009, dat een slecht jaar was voor de markt, omdat toen de inkomsten uit reclame terugliepen. Naast de hogere advertentiebestedingen profiteert de tv-sector van de hogere vraag naar digitale abonnementen. Ook geeft de consument naar verwachting steeds meer geld uit aan digitale content, via bijvoorbeeld video-on-demand. PwC verwacht dat de inkomsten uit abonnementsgelden in 2014 opgelopen zijn tot ruim 2,5 miljard, tegen 2 miljard in 2009. (ANP)

UWV: veel vacatures op banenmarkt

AMSTERDAM. Het economisch herstel klinkt ook door op de landelijke banenmarkt die morgen op honderd plaatsen in het land wordt gehouden. Er worden 50.000 vacatures aangeboden, 20 procent meer dan tijdens de editie van vorig jaar, zo heeft UWV Werkbedrijf, dat de dag samen met gemeenten organiseert, laten weten. UWV verwacht in totaal 100.000 bezoekers en tweeduizend standhouders. Directeur André Timmermans roept werkzoekenden op langs te komen. „In elke grote gemeente is morgen een banenmarkt en zoeken bedrijven personeel.” De markt is van 14.00 tot 20.00 uur. Overal in het land kunnen bezoekers deelnemen aan workshops en informatiebijeenkomsten, waar ze leren hoe ze een goed cv opstellen of hoe zij bij het zoeken naar werk gebruik kunnen maken van de sociale media. (ANP)