De modewereld verkeert in een inspiratiecrisis

This Sunday, Sept. 12, 2010 photo shows a model walking the runway at the Victoria Beckham Spring 2011 collection show during Fashion Week in New York. (AP Photo/Peter Kramer)
This Sunday, Sept. 12, 2010 photo shows a model walking the runway at the Victoria Beckham Spring 2011 collection show during Fashion Week in New York. (AP Photo/Peter Kramer)

De shows in Parijs kunnen de zomer van 2011 nog een beetje redden, maar de modeweken van New York, Londen en Milaan doen het ergste vrezen. Tientallen collecties kwamen voorbij en wat haalt de internationale modepers eruit? Kleurig. Het modebeeld is kleurig.

Parijs verlos ons!

Mode is altijd kleurig. Zoiets valt alleen maar op als er verder geen enkele lijn te ontdekken valt. Zo’n overschot aan diversiteit is het echte probleem met wat internationale ontwerpers ons voor komende zomer aanraden.

De financiële crisis is veranderd in een inspiratiecrisis. Niemand durft het voortouw te nemen en iedereen kruipt weg in zijn vertrouwde inspiraties: Americana bij Ralph Lauren, sexy regenjassen bij Burberry, dierenprints bij Roberto Cavalli, een barokke bloemenzee bij Dolce & Gabbana. En wat komt er uit de analyse van zwaargewichten als Suzy Menkes (The Herald Tribune), Sarah Mower (Style.com) en Vanessa Friedman (Financial Times): kleurig.

Iets van verrassing en sprankjes hoop brachten, zoals het hoort, de jonge ontwerpers waar vrijwel niet over wordt geschreven. Zij zijn heerlijk experimenteel (Anne-Sofie Back Atelje met een poëtische én strakke collectie), ontregelend (Marios Schwab: lingerie ontmoet futurisme) of geniaal gek (Henrik Vibskov: dolle dessinmix op oversized unisex).

Maar de meest intrigerende modemomenten waren de vlijmscherpe minimalistische show van Jil Sander en de collectie van Victoria Beckham.

De koningin van de platte glamour en roddelbladen als redster van het modeseizoen? Uw verbazing bewijst dat u in de war bent met de oude ‘Posh Spice’. De nieuwe is als ontwerpster verrassend beschaafd.

„From size zero to fashion hero”, kopte The Guardian twee jaar geleden toen de ex-Spice Girl met maatje nul haar eerste collectie toonde. Ze was op dat moment niet eens welkom bij shows van de grote modegoden. En nu? Posh wíl er niet eens meer opdraven, ze heeft zelf een plaats veroverd en haar modelijn hangt nu naast die van de modegoden.

Ik heb een zwak voor Victoria sinds ze twee jaar geleden tamelijk ludiek opdook in een advertentiecampagne voor Marc Jacobs. Op één foto staken alleen haar spillebeentjes uit een grote boodschappentas, op een andere foto wandelde ze uit Jacobs levensgrote schoenendoos. Humor. Kort daarna toonde ze een chique collectie onder eigen naam. Toegegeven: haar eerste cocktailjurkjes en avondtoiletten leunden nog op haar favorieten Roland Mouret en Versace. Maar wat verwacht je anders van iemand die in Spice World: the Movie (1997) nog zegt: „Wat zal ik nu eens aantrekken, het kleine zwarte Gucci jurkje, het kleine zwarte Gucci jurkje of het kleine zwarte Gucci jurkje?”

Nu hangen Suzy, Sarah en Vanessa aan Victoria’s lippen als zij persoonlijk uitlegt dat het voorpand van een simpel jurkje schuin op de draad is gesneden zodat het flatteert. Victoria houdt van mode en liet zien dat ze beter dan al die gerenommeerde modehuizen weet dat meer dan kleurigheid nodig is om ons de goede kant op te sturen. Karl Lagerfeld, Lanvin en Viktor & Rolf moeten de komende dagen in Parijs flink hun best doen om Victoria te overtreffen.