TomTom: diensten, geen kastjes

Het draait niet meer om de losse navigatieapparaten bij TomTom. Onder druk van Google en Nokia die gratis navigatie op smartphones aanbieden, schakelt het Nederlandse technologiebedrijf in sneltreinvaart over op de verkoop van diensten en ingebouwde systemen. Vandaag kondigde TomTom een nieuwe samenwerking aan met de Japanse autofabrikant Mazda. Die gaat de Europese Mazda 5 uitrusten met multimediasystemen van Sanyo, waar TomTom zijn navigatiesoftware en verkeersdienst aan toevoegt. TomTom heeft soortgelijke deals met Renault en Fiat. De autofabrikanten zijn de snelst groeiende tak van TomTom; de verkoop van de losse kastjes groeit minder snel en de prijzen dalen al jaren.

„De buitenwereld denkt bij TomTom nog altijd aan kastjes, maar dat is niet meer dan een verpakking voor ons product ”, zegt Joost Jetten, verkoopdirecteur van TomTom in de Benelux. Hoewel de losse navigatieapparaten nog het grootste deel van de omzet vormen, ziet TomTom meer toekomst in het verkopen van kortere reistijd via HD Traffic. Dat is een maandabonnement op gedetailleerde verkeersinformatie, mede berekend op basis van de actuele locatie van 80 miljoen Europese Vodafone-bellers. Als tien procent van alle weggebruikers HD Traffic aanzet, zal de reistijd voor alle weggebruikers met vijf procent afnemen, belooft TomTom. Het is een van de diensten waarmee het zich nog onderscheidt van de concurrentie.