Jokertje en Barbie: 1,5 miljoen kijkers

De realityshow Oh Oh Cherso waarin weinig meer gebeurt dan zuipen en seks op een Grieks vakantie-eiland is een hit. De karikaturen zijn „bijna cult”.

Enkele honderden mensen kwamen donderdag naar het centrum van Den Haag om samen een aflevering van Oh Oh Cherso te bekijken, een realityserie over acht Haagse jongeren die vakantie vieren in het Griekse Chersonissos. De voorlaatste aflevering werd er geprojecteerd op het stadhuis. De jongeren waar de serie om draait waren al te gast bij De Wereld Draait Door en zijn een hit op internet. Vanavond is weer een uitzending, naar de voorlaatste keken bijna 1,5 miljoen mensen.

En dat voor een programma waarin feitelijk weinig gebeurt. Acht jongeren in de leeftijd van 18 tot en met 24 jaar worden tijdens een drie weken durende vakantie in Chersonissos (Kreta) met de camera gevolgd. Ze verblijven in een villa met zwembad en gaan vrijwel elke avond uit. Af en toe worden de deelnemers op pad gestuurd om te werken. „Eigenlijk is elke aflevering hetzelfde, het draait om zuipen en seks”, zegt Paul Römer, televisieproducent bij Endemol. De serie werd gemaakt door concurrent Eyeworks dat eerder scoorde met een realitysoap over Gooise meisjes.

Het programma staat in de traditie van ’t Is Hier Fantasties van Ursul de Geer, maar de makers hebben ook goed gekeken naar Jersey Shore, een op MTV uitgezonden realityserie over Italiaans/Amerikaanse jongeren.

De voornaamste verklaring voor het succes is de selectie van de deelnemers, zeggen tv-deskundigen. ‘Jokertje’ (echte naam Robert) bijvoorbeeld, is gespierd en versierd met piercings, maar heeft een ‘klein hartje’. Samen met de blonde en zonnebankbruine ‘Barbie’ (Samantha) is hij de meest karikaturale van het stel. Het gezelschap bestaat verder uit ‘Sterretje’ (Tony), ‘Matsoe Matsoe’ (Joey), ‘Sniper’ (Vincent), ‘Little Princess’ (Roos), ‘Kabouter’ (Bibi) en de aliasloze deelnemer Elize.

Vrijwel zonder uitzondering drukken de deelnemers zich uit in plat-Haags. Vooroordelen worden vaker wel dan niet bevestigd. Zo heeft Barbie (gedeeltelijk) nephaar en is haar droomman „een anabool”. Maarten Reesink, televisiewetenschapper aan de Universiteit van Amsterdam: „De deelnemers zijn uitvergrote stereotypen, bijna zodanig dat het cult wordt.”

De jongeren werden geselecteerd op straat en in het Haagse uitgaansleven. Sommigen kenden elkaar van gezicht. Ze werden met aparte vliegtuigen naar Kreta gevlogen zodat ze elkaar daar, voor het oog van de camera, voor het eerst zouden ontmoeten.

De meeste tv-deskundigen denken dat bij Oh Oh Cherso weinig in scène is gezet. „Als het volledig geregisseerd zou zijn, zou het nog meer over de top zijn geweest”, zegt Laurens Drillich, creatief directeur bij Endemol. Volgens RTL en producent Eyeworks is Oh Oh Cherso „volledig spontaan”. „Natuurlijk worden wel dingen bedacht, want anders zouden de jongeren alleen maar op het strand liggen”, zegt RTL-programmadirecteur Remko van Westerloo.

Oh Oh Cherso spreekt verschillende groepen kijkers aan. Voor jongeren, die zelf ook op vakantie gaan naar feestoorden als Salou en en Chersonissos, is het herkenbaar. Anderen kijken volgens Reesink vooral met verwondering naar de schaamteloosheid van de jongeren – in de tweede aflevering komt het al tot seks tussen Sniper en Little Princess. „Mensen denken: ‘wij zijn toch wel wat geciviliseerder’.” Volgens RTL-programmadirecteur Van Westerloo is het programma „niet alleen plat en ordinair”, maar zit het ook vol humor.

Volgens Laurens Drillich heeft het Haags in het programma „iets plats, maar ook iets ontroerends”.

Wegens de enorme aandacht voor Oh Oh Cherso zegt RTL de deelnemers deze week te hebben afgeschermd van de media. „Wij weten amper wat ons overkomt, maar dat geldt in het kwadraat voor die jongeren”, zegt Van Westerloo. Hun roem zal vergankelijk blijken, zoals andere realityprogramma’s hebben aangetoond. „We zijn nu aan het kijken hoe we de jongeren kunnen voorbereiden op het zwarte gat.”

Tv-wetenschapper Reesink spreekt regelmatig mensen die aan realityseries hebben meegedaan. Dat heeft een „behoorlijke impact”, zegt hij. „Na Expeditie Robinson werden mensen gezien als boeman of mannenverslindster. ”

RTL is al regelmatig verweten dat in Oh Oh Cherso drankgebruik wordt verheerlijkt. Barbie valt in een van de afleveringen dronken van de bar. Volgens de zender maakt alcohol nu eenmaal deel uit van het uitgaansleven. Bovendien heeft de zender geen educatieve doelstelling met Oh Oh Cherso, zegt Van Westerloo. „Het is amusement. Maar het is ook een registratie van hoe tienduizenden jongeren hun vakantie vieren.”