Effectieve angstdroom

Gisela! van Hans Werner Henze en Christian Lehnert, door Studio MusikFabrik en Jugend-Kammerchor der Chorakademie Dortmund. Gehoord: 25/9 Maschinenhalle, Gladbeck. Herh. 30/9, 2/10 t/m 8/10. Inl.: www.ruhrtriennale.de. ****

Een Duitse studente valt voor een Napolitaanse lover: echt hoogdravend is het onderwerp van Hans Werner Henzes nieuwe opera Gisela! niet. Henze (84) heeft echter altijd de noodzaak gevoeld om licht verteerbaarder werk te maken, naast grote mythologische opera’s als Phaedra (2007) en The Bassarids (1964).

Met Gisela!, onderdeel van de Ruhrtriennale, richt hij zich ook specifiek op een jeugdige doelgroep, ook in uitvoering. Een uitmuntend studentenkoor en -orkest gaf hem de mogelijkheid om het ogenschijnlijk triviale gegeven tot een muzikaal veelzijdige en dramatisch effectieve opera uit te werken.

Daarbij hielp ook de levendige, cartooneske regie van het deels ‘Nederlandse’ team: regisseur Pierre Audi en dramaturg Klaus Bertisch komen van De Nederlandse Opera. In de imposante Maschinenhalle in Gladbeck is door Christof Hetzer een realistisch treinstation nagebouwd – vóór de pauze Napels, na de pauze Oberhausen. Het spel, inclusief enkele losse balletten, vindt deels ook plaats op drie zwevende podia.

Hanna Herfurtner schittert als de naïeve Gisela, die door de wereldwijze Gennaro (Fausto Reinhart) wordt ingepakt. Haar eigenlijke vriendje, Hanspeter Schluckebier (Michael Dahmen) komt er wat karikaturaal van af, wat een onbevredigende ontknoping in de hand werkt: na drie beklemmende angstdromen van Gisela wint Gennaro alsnog van Hanspeter in een ordinair straatgevecht.