Wal-Mart biedt op Zuid-Afrikaanse keten

De grootste supermarktketen ter wereld, het Amerikaanse Wal-Mart, heeft een bod van 3,2 miljard euro gedaan op het Zuid-Afrikaanse Massmart.

Gisteren maakten beide bedrijven bekend exclusieve onderhandelingen over een overname te zijn begonnen. Massmart is met de merknamen Game, Makro, Builders Warehouse en Dion in veertien Afrikaanse landen vertegenwoordigd. In Zuid-Afrika heeft het bedrijf 232 vestigingen.

Wal-Mart is door tegenvallende resultaten in de Verenigde Staten na de kredietcrisis meer afhankelijk geworden van verkoop in opkomende markten. In China, Brazilië en Mexico is deze strategie gelukt. Nu wil het concern hetzelfde bereiken in Zuid-Afrika.

Het overnamebod stuit echter op groot verzet van de machtige Zuid-Afrikaanse vakbeweging. Die roept de regering van Zuid-Afrika op deze „vijandige zet” te onderzoeken, omdat Wal-Mart „notoir de rechten van werknemers schendt”.

Op het Afrikaanse continent zijn vooralsnog vooral Zuid-Afrikaanse ondernemingen actief.

Volgens analisten was Wal-Mart al twee jaar op zoek naar een overnamekandidaat om de sterk groeiende Afrikaanse markt te bedienen. Het aantal huishoudens met een jaarinkomen boven de 5.000 dollar stijgt in Afrika volgens schattingen van adviesbureau McKinsey in 2020 tot 128 miljoen, meer dan een verdubbeling vergeleken met 2000. Zij geven de helft van hun inkomen uit aan voedsel.

„Afrika heeft 900 miljoen inwoners”, rekende topman Grant Pattison van Massmart gisteren voor. „Je kunt honderd miljoen van die mensen bereiken via 67 steden van elk meer dan een miljoen inwoners. De mogelijkheden voor handel zijn enorm.”

Grant Pattison noemde het bod van Wal-Mart een „teken van vertrouwen in Zuid-Afrika”. De deal zou de grootste directe investering van een Amerikaans bedrijf in Zuid-Afrika zijn.

De Britse bank HSBC maakte vorige maand bekend dat het voor ongeveer 5,5 miljard 70 procent van het Zuid-Afrikaanse Nedbank wil overnemen.