Chinese overname van United Biscuits niet echt slim

Zullen Chinese consumenten massaal koekjes gaan eten? Bright Food, een conglomeraat uit Shanghai, voert exclusieve gesprekken over de overname voor 2,5 miljard pond (2,94 miljard euro) van United Biscuits, de Britse producent van versnaperingen, aldus de Financial Times. United heeft beslist aantrekkelijke kanten voor een Chinese koper die zijn omzet in het buitenland wil zien groeien. Maar zelfs voor een bedrijf dat zichzelf omschrijft als een ‘hongerige wolf’ kan het verteren van dit maaltje pijnlijk zijn.

United Biscuits heeft twee aantrekkingspunten. In de eerste plaats is het bedrijf beschikbaar: de verkopende partijen, Blackstone en PAI Partners, willen er na vier jaar vanaf. In de tweede plaats moet een transactie zonder politiek gesteggel zijn beslag kunnen krijgen. De prijs lijkt redelijk. Op een niveau van 2,5 miljard pond zou United Biscuits worden gewaardeerd op 9,8 maal de winst over 2010, als het bedrijf het groeipercentage van 14 procent van vorig jaar kan vasthouden, tegen 5,6 procent voor de beursgenoteerde concurrent Premier Foods. Het rendement na belastingen op de overname zou volgens een analyse van Breakingviews een magere 5 procent bedragen.

Bright Food zal zich misschien niet al te veel zorgen maken over het gebrek aan financiële logica. Het management van het bedrijf uit Shanghai wil de omzet de komende drie jaar jaarlijks met 1,5 miljard dollar (1,11 miljard euro) verhogen, maar legt zichzelf geen duidelijke winstdoelstelling op. United moet met gemak 2 miljard dollar (1,48 miljard euro) per jaar aan de omzet kunnen toevoegen. Zelfs een rendement van 5 procent is nog steeds beter dan het rendement op Chinese staatsobligaties met een looptijd van dertig jaar.

Bright Foods zou niet de eerste zijn die met indigestieproblemen te kampen krijgt. De Chinese computerproducent Lenovo en elektronicafirma TCL werden opgezadeld met jaren van verliezen, nadat ze respectievelijk de pc-divisie van IBM en delen van Thomson en Alcatel hadden overgenomen. Chinese bieders zijn in het buitenland zelden welkom, dus hun enthousiasme om beschikbare bezittingen te kopen, is begrijpelijk. Maar als ze willen worden gerespecteerd als slimme dealmakers, lijkt het tijd dat ze met een nieuw recept komen.

Vertaling Menno Grootveld

Voor meer commentaaruit Londen: www.breakingviews.com