China motor groei voor AkzoNobel

AkzoNobel wil de omzet in vijf jaar tijd verhogen van 13,9 tot 20 miljard euro, vooral in Azië. Dat heeft topman Hans Wijers van het verf- en chemieconcern vanmorgen bekendgemaakt in Londen.

De afgelopen periode heeft het concern bedrijven afgestoten – waaronder drie jaar geleden farmaciefabrikant Organon in Oss – die niet direct te maken hebben met de productie van chemicaliën en verf. AkzoNobel heeft sinds de overname van het Britse ICI, begin 2008, gewerkt aan de integratie van beide bedrijven in decoratieverven. Ook zijn er bij de AkzoNobel-bedrijven veel interne reorganisaties doorgevoerd. Daardoor kan, volgens Wijers, nu een tijdperk aanbreken „van versnelde en duurzame groei”.

De groei zal met name worden gerealiseerd in China, India en Brazilië. Deze groeimarkten zijn op dit moment verantwoordelijk voor bijna 40 procent van de omzet. AkzoNobel verwacht dat hun aandeel in de loop van dit decennium zal stijgen tot ruim 50 procent. In China streeft het bedrijf naar een verdubbeling van de huidige omzet van 1,5 miljard dollar. Bij de omzetgroei, zei Wijers, gaat het om autonome groei, dus afgezien van overnames.

Het concern handhaaft een bruto winstmarge van 13 tot 15 procent. Over de eerste helft van dit jaar is een marge gerealiseerd van ruim 14 procent. Analisten hadden gerekend op opwaartse bijstelling van de brutomarge. De koers van het aandeel daalde vanmorgen met bijna 4 procent. Bestuursvoorzitter Hans Wijers zei dat aandeelhouders niet moeten focussen op de winstmarge. „Onze marge van 13 tot 15 procent is uitstekend, gegeven de economische omstandigheden. Als je gelooft in waardeschepping moet je niet de margeverbetering als maatstaf nemen, want dan kun je je niet concentreren op omzetgroei.”

Bij de groeiversnelling streeft AkzoNobel naar meer aandacht voor duurzaamheid. Daarbij zal meer aandacht worden besteed aan onderzoek en ontwikkeling. Het bedrijf realiseert op dit moment 9 procent van de omzet uit zogenoemde doorbraakinnovaties (innovaties die resulteren in een significant concurrentievoordeel) en 22 procent uit innovaties op het terrein van duurzaamheid.

Bij AkzoNobel werken ruim 55.000 mensen, van wie 4.800 in Nederland.