Chef Publieke Omroep wil minder voetbal

Onder druk van dreigende bezuinigingen wil Henk Hagoort, bestuursvoorzitter van de Publieke Omroep, het programmapakket versoberen. Hij pleit voor scherpere keuzen. Dat betekent minder voetbal en minder amusement.

In een ingezonden stuk in de Volkskrant vanochtend werpt hij de vraag op of de publieke omroep wel twee grote voetbalcontracten, voor de Eredivisie en de Champions League, nodig heeft. Hij stelt dat Boer zoekt Vrouw (KRO) meer publieke waarde heeft dan het opnieuw op tv brengen van Wie van de Drie?(Max). Hij vindt Paul de Leeuw (VARA) onderscheidender dan Bananasplit (TROS).

Hagoort licht telefonisch toe: „We willen de lat hoger leggen en ons meer onderscheiden van de commerciële omroep. Er zijn titels in ons aanbod waarvan je je kunt afvragen of we ze wel moeten maken. We zullen dat gesprek in alle openheid moeten voeren, ook al raakt dat de autonomie van de omroepen en zal een keuze soms ten koste gaan van de kijkcijfers.”

Hagoort maakt een draai op het moment dat de grootste tegenstanders van een publieke omroep met een brede taak, VVD en PVV, de laatste hand leggen aan een regeerakkoord. Hagoort zei vijf maanden geleden nog dat de rechten van de Champions League bij de publieke omroep horen.

NOS-directeur Jan de Jong zei onlangs dat de afgelopen jaren al 15 miljoen euro is bezuinigd op sportrechten. De publieke omroep brengt al geen kwalificatieduels van Oranje, wedstrijden om de KNVB-beker, Formule 1 en motorsport meer.

Een kabinet van VVD en CDA met gedoogsteun van PVV zou naar verluidt 100 tot 150 miljoen willen bezuinigen op het jaarbudget van de publieke omroep (750 miljoen). Daarnaast zou flink gesneden worden in de Wereldomroep en het muziekcentrum van de omroep.

Drie weken geleden traden nieuwe omroepen WNL en PowNed toe. Het publieke bestel telt nu een recordaantal van 22 omroepen. Hagoort wil haast maken met fusies en volgens hem „groeit de overtuiging dat uiteindelijk zeven tot acht omroepen voldoende zijn om de pluriformiteit te waarborgen”. Omroepen als KRO en NCRV en TROS en Max praten al over verregaande samenwerking.

Om de verscheidenheid tussen omroepen te benadrukken, zijn er dit seizoen nieuwe actualiteitenrubrieken gekomen waarvoor omroepen weer eigen afzonderlijke redacties hebben. „Wil de publieke omroep toekomstbestendig zijn”, zegt Hagoort, „dan is verregaande programmatische specialisatie en samenwerking onvermijdelijk.” Dat betekent dat er gezamenlijke redacties komen voor kunst en cultuur, drama en film, documentaires en onderzoeksjournalistiek.