Unilever wil concurrent voor 2,8 mld

Levensmiddelenfabrikant Unilever doet een bod op de Amerikaanse cosmeticafabrikant Alberto Culver van 3,7 miljard dollar (2,8 miljard euro). De raden van bestuur en commissarissen van beide bedrijven steunen de deal.

Unilever (40 miljard euro omzet en 163.000 werknemers) biedt 37,50 dollar, 18 procent meer dan de slotkoers van vrijdag. Aandeelhouders van het beursgenoteerde Alberto Culver (vorig jaar 1,6 miljard dollar omzet en 2.700 werknemers) moeten beslissen of dat voldoende is. Volgens analisten is het bod aan de hoge kant.

Verzorgingsproducten worden steeds belangrijker voor Unilever, bekend van Dove (zeep) en Axe (deodorant). Tien jaar geleden zorgden ze voor 20 procent van de omzet, nu is dat 30 procent, stelde bestuursvoorzitter Paul Polman vandaag. Unilever probeert ook de verzorgingstak (Sanex, Zwitsal, Prodent) van Sara Lee voor 1,28 miljard euro over te nemen.

Met Alberto Culver zou Unilever een grotere rol spelen op de Noord-Amerikaanse markt. Bekende merken van Alberto Culver zijn TRESemmé (shampoo) en Noxzema (huidverzorging). Ook is het bedrijf een grote producent van zogenoemde relaxers producten waarmee Afro-Amerikaanse vrouwen hun haar steiler maken.