Racen op motor zonder uitlaatgassen en geluidsoverlast

Vijf deelnemers reden op een elektrische motor in de nieuwe Time Trial Xtreme Grand Prix. Goed voor het milieu, zonder herrie.

De vijf deelnemers aan de Time Trial Xtreme Grand Prix op het TT circuit van Assen worden door motorliefhebbers met enig wantrouwen bekeken. In plaats van zwaar ronkende motoren met overstemmende decibellen horen de toeschouwers de motor met een batterij onder het motorblok nauwelijks. Motoren die niet meer geluid maken dan een auto op de provinciale weg, is dat de toekomst van de racerij?

Als het aan Azhar Hussain ligt wel. De Brit begon in 2009 met de TTXGP, een wedstrijd voor elektronische motoren, tijdens de Isle of Man TT-races. Met deze ‘groene’ motoren wil Hussain een nieuwe motorklasse opstarten: zonder uitlaatgassen, zonder geluidsoverlast. Inmiddels hebben teams uit België en Italië en de Verenigde Staten zich ook in het project gestort en probeert de TTXGP bekend te raken bij het publiek. Naast een kampioenschap in de Verenigde Staten en een kampioenschap in Groot-Brittannië, worden in Assen twee van de vier races in het Europees kampioenschap verreden.

Op zaterdag, wanneer de NK Superbikes en 125cc de kwalificatie afwerken, mogen de ‘Ebikes’ zich in de vroege ochtend zeven ronden aan de enkele aanwezigen laten zien. „Laat ik één ding zeggen: houd niet van ons omdat we groen zijn”, zegt Hussain, die zich met alles rond de race bezighoudt. Van de gang van de motoren naar het circuit tot de interviews die hij na afloop zelf afneemt bij de coureurs. „Natuurlijk, de motor is milieuvriendelijk en zorgt nauwelijks voor geluidsoverlast. Maar met de TTXGP willen we vooral een spannend kampioenschap opzetten. We moeten er alleen voor zorgen dat de Ebike meer in de kijker komt te staan. Vergelijk het met de hybride auto’s. Eerst wilde niemand eraan geloven, en kijk nu eens hoe populair die auto’s zijn. Dat moet met deze motoren ook kunnen lukken.”

De motoren kunnen een topsnelheid halen van zo’n 200 kilometer per uur, waarmee de snelheid een stuk lager ligt dan bij reguliere raceklassen. Toch denkt Hussain dat toeschouwers binnen korte tijd versteld zullen staan van de snelheid die zijn elektrische motoren kunnen halen. „Dit project zit nog in de beginfase. De coureurs rijden voornamelijk op prototypes. Als de fabrikanten verder ontwikkelen, zal de snelheid in rap tempo omhoog gaan, zodat we over een paar jaar met benzinemotoren kunnen concurreren.”

De ochtendrace zorgt voor veel nieuwsgierige blikken bij de start. Maar zodra de motoren vertrokken zijn klinkt er een hoongelach vanuit de pitboxen. In plaats van een overweldigend geluid dat praten onmogelijk maakt, horen de toeschouwers bij de start niet meer dan een brommend gezoem. „De toeschouwers hebben gelijk. Je mist toch iets”, zegt de Belg Michael Weynand, winnaar van de ochtendrace. „Als je een gewone motor gewend bent, is het zo vreemd als je ineens alles hoort. Het draaien van de ketting, het geluid van de banden op de weg, daar moest ik erg aan wennen.”

Weynand is met zijn raceteam, Campus Spa Francorchamps, in de TTXGP gestapt om te onderzoeken wat de toekomst voor de Ebike kan brengen. „Het is een interessant experiment, maar toch blijf ik een pure racer”, aldus Weynand. „Op dit moment gaan de motoren nog niet snel genoeg om gewone raceliefhebbers te plezieren. Ze missen het geluid van een echte motor. Misschien dat een cd met racegeluiden in de helm kan helpen. Maar er is één voordeel: ’s nachts rijden is geen probleem, omwonenden zullen niet meer klagen over geluidsoverlast.”

De vrijwilligers van Racing Team Van Buuren moeten niets van de elektrische motoren hebben. Pas als ze de rondetijden zien (2.01, 35 seconden verwijderd van het baanrecord van Valentino Rossi) staan ze even met de ogen te knipperen. „Dat ze deze tijden halen, zegt iets over de mogelijkheden van deze motoren”, zegt Roel. „Maar toch, die motoren hebben geen toekomst in de racerij. Ze zijn nog veel te duur, missen de echte snelheid en, het belangrijkste, ik mis het geluid. Het is alsof mijn kleine neefje van vier op zijn elektrische scootertje voorbijkomt. Juist die herrie maakt een motorrace zo mooi.”