Het spoor als muizenlaboratorium

Heeft u em gezien, die kwieke advertentie van NS en ProRail in de zaterdagkrant? Zondag 10 oktober gaan zij de hele dag doen alsof het sneeuwt en vriest. En dat kan u tijd gaan kosten, zoals u weet. Vorige winter vroor en sneeuwde het vanzelf. Die proef is toen voor de spoorwegen op een dusdanige

Heeft u em gezien, die kwieke advertentie van NS en ProRail in de zaterdagkrant? Zondag 10 oktober gaan zij de hele dag doen alsof het sneeuwt en vriest. En dat kan u tijd gaan kosten, zoals u weet.

Vorige winter vroor en sneeuwde het vanzelf. Die proef is toen voor de spoorwegen op een dusdanige sof uitgelopen dat de railbeheerder en de mensen-per-spoor-vervoerder al maanden berichtjes versturen om ons te laten weten dat zij hun best doen die ellende komende winter te voorkomen.

In hun poging de winter voor te zijn glijden de spoorluitjes nu uit over hun goede bedoelingen. Een hele dag lang gaan zij de reizigers gebruiken als muizen in het winterlaboratorium. Alsof dit het eerste jaar is dat het kan sneeuwen, vriezen, hagelen, ijzelen en stuiven.

Op internet en in de krant wordt gewaarschuwd. Op de stations vast ook. Maar veel zondagsreizigers zijn geen dagelijkse- en geen internetklantjes. Die zullen 10 oktober in de fuik van dit technosociologische feestje lopen. Het is even onzinning als een ziekenhuis dat een dag met een nieuw systeem van schoonmaken experimenteert en de patiënten zolang op de gang legt. Of een restaurant dat experimenteert met bestekloos eten, wat sterk op afwaskosten bespaart.

NS en ProRail zijn al maanden bezig met de voorbereiding van deze real life testdag. Na het succes met het experiment spoorboekloos rijden zijn de spoorknutselaars nu bezig met hun volgende  chaosproefje.

Misschien wordt het tijd dat iemand het licht aan doet in de vergaderkamer en de railfreaks er aan herinnert dat spoorwegen hun bestaansrecht en bruikbaarheid ontlenen aan betrouwbaarheid. Op tijd rijden van A naar B naar C. Dag in, dag uit. Week in, week uit. Jaar in, jaar uit. Daartoe is onderhoud van het rollend en stilliggend materiaal voorwaarde nummer één.

Als straks de echte winter toeslaat zal het soort bevroren blaadjes op de baan toch weer anders zijn. De eerste botsingen zullen anders zijn. Een ander soort wissel of dubbeldekker zal bevroren zijn. Testen doe je bij een serieuze onderneming in je eigen tijd.