Shampoo is geen bubbeltjeswijn

Unilever maakte voor het jubileum van Andrélon een champagneshampoo. Maar champagne is een beschermde naam. Daarom willen producenten een verbod op deze shampoo.

Een limited-edition champagneshampoo. Het leek de marketingafdeling van levensmiddelenproducent Unilever dé manier om het 70-jarig bestaan van shampoomerk Andrélon te vieren. Unilever maakte een shampoo met champagne-extract en begon het in juli te verkopen.

Een reclamecampagne van 4 miljoen euro moest de shampoo promoten. De flesjes werden voorzien van een goudkleurig label met briljantjes. Er kwamen spotjes op tv en advertenties met de fles in een wijnkoeler vol ijsblokjes en de tekst „elke dag champagne”.

Het leek een succesvolle reclamestunt voor Andrélon, dat volgens Unilever een kwart van de Nederlandse shampoomarkt bezit. Tot producentenvereniging Comité interprofessionnel du vin de Champagne er achter kwam. Unilever zou misbruik maken van hun beschermde naam. Gisteren diende een kort geding in Den Haag. Waarschijnlijk zal Unilever 90.000 flessen moeten terughalen.

Champagne mag volgens Europese regels alleen zo heten als het een mousserende wijn is uit de Champagnestreek die aan zeer strenge productie- en kwaliteitseisen voldoet, betoogde Arnout Groen, advocaat voor de champagneproducenten.

De naam champagne is een van de bekendste ter wereld, zei Groen. „Iedereen associeert het met luxe, exclusiviteit en sexappeal.” Unilever lift hier op mee, zei Groen, en dat mag niet. Champagne is een beschermde naam. „Ze willen in het kielzog van champagne varen. Maar niemand zit te wachten op shampoo met wijn er in. In tegenstelling tot bier en eieren doet het bovendien niets voor je haar.”

Champagneproducenten hebben zorgvuldig hun exclusieve imago gecultiveerd door alleen samen te werken met dure hotels en ’s werelds mooiste film- en rocksterren. Goedkope nevenproducten worden met harde hand bestreden. Eerder wisten de producenten Champanties (vrouwenondergoed), Champagnerschinken (ham) en Yoggi Champagne (yoghurtdrink) van de markt te weren.

Dat de marketingcampagne niet helemaal correct was, beseften ze bij Unilever ook. Toen de champagneboeren Unilever aanspraken op de shampoo werd direct actie ondernomen, zei advocaat Ebba Hoogenraad namens het bedrijf. Het gouden etiket met de briljantjes verdween van de fles en de directe verwijzingen naar champagne werden weggehaald.

Zo staat er nu in bladenadvertenties „elke dag feest”. Wel voert Unilever aan dat het mogelijk moet zijn ergens op de fles duidelijk te maken dat er champagne-extract in de jubileumshampoo zit.

De productie van champagneshampoo werd ook stopgezet. 340.000 van de 380.00 flessen waren al gevuld. Ter vergelijking, van de populaire shampoo Iedere Dag verkoopt Andrélon jaarlijks 2 miljoen flessen in Nederland.

Een deel van die productie is al lang verkocht en een deel heeft Unilever nog in bezit. Waar de partijen over steggelen is wat er moet gebeuren met 110.000 flessen die in de schappen van winkels en in distributiecentra liggen.

Unilever zegt dat er 20.000 flessen in winkels liggen en de rest bij distributiecentra. Het bedrijf wil de flessen bij de distributiecentra wel terughalen, maar weigert dat te doen met flessen die al in een van de ruim 3.300 winkels liggen.

De wijnmakers vinden het prima dat de shampooflessen bij de centra worden weggehaald, maar vrezen dat eigenlijk veel meer van de 110.000 in de winkelschappen liggen. De champagneproducenten willen dat ook de flessen in de schappen worden teruggehaald.

Juist daar wil Unilever niet aan. Zo’n fijnmazige terugroepactie is te duur en buiten proportie, stelde Unilever gisteren voor de rechtbank.

Uitspraak op 8 oktober.