Kort nieuws Economie

Beurzen in Europa en VS sluiten de week positief af

Amsterdam, 25 sept. Na dagen van verliezen hebben de beurzen in Europa en de Verenigde Staten de handelsweek alsnog positief afgesloten. Beleggers putten vrijdag moed uit meevallende Amerikaanse macrocijfers en de hogere koersen in New York. De AEX-index sloot 1,5 procent hoger op een stand van 337,85 punten. Ook de beurzen in Parijs, Frankfurt en Londen stegen. Een opleving in het aantal orders voor duurzame goederen en een stabiel cijfer over de huizenverkopen in de VS voedden het positieve sentiment op Wall Street. De Dow-Jonesindex sloot op een winst van 1,9 procent (10.860,26 punten). Technologiebeurs Nasdaq won 2,3 procent op 2381,22 punten. (ANP)

Kernreactor in Petten stilgelegd

Petten, 25 sept. De kernreactor in het Noord-Hollandse Petten is vrijdagmiddag stilgelegd. Die maatregel is volgens exploitant Nuclear Research & consultancy Group (NRG) noodzakelijk om een loszittende slang in de reactorkern goed te bevestigen. Dat heeft een woordvoerster van het bedrijf laten weten. Het technisch mankement kwam vrijdagmorgen aan het licht, nadat de reactor zichzelf als gevolg van een veiligheidsmechanisme had uitgeschakeld. De woordvoerster benadrukt dat er sprake is van een voorzorgsmaatregel en dat de veiligheid op geen enkele manier in het geding is. (ANP)

Groei webverkopen zwakt verder af

Door een onzer redacteuren

Rotterdam, 25 sept. Consumenten die online winkelen geven door de crisis minder uit. Uit een onderzoek van de stichting Thuiswinkel blijkt dat Nederlanders in de eerste helft van dit jaar voor 3,85 miljard euro via internet kochten. Dat is tien procent meer dan in dezelfde periode van 2009, maar de groei is aanmerkelijk lager dan voorgaande jaren toen de omzetten met 17 en 27 procent stegen. Het aantal bestellingen nam toe met 34 procent, maar het gemiddelde aankoopbedrag daalde van 145 naar 120 euro. De reissector is met 1,7 miljard euro de grootste afzetmarkt op internet.

Unilever verkoopt tomatentak

Sao PaulO, 25 sept. Levensmiddelenproducent Unilever verkoopt zijn tomatenactiviteiten voor consumenten in Brazilië aan Cargill voor 260 miljoen euro. De verkoop omvat de merken Pomarola, Tarantella, Elefante, Extratomato, Pomodoro en een productiefaciliteit in Goiania. Unilever blijft actief met de verkoop van tomatenproducten aan supermarktketens en andere foodservicebedrijven. (ANP)