Inhoudelijke schijn

Het gaat modemagazine Mykromag om – gefotoshopte – inhoud.

Modebloggers kijken verder dan het uiterlijk. Mode is voor hen vooral een kwestie van karakter en persoonlijke stijl. Kijk maar naar het eigenzinnige weblog van de Filippijnse Bryanboy (www.bryanboy.com) die met zijn uitgesproken mening over mode een miljoenenpubliek bereikt. En dankzij straatmodeblogs als The Sartorialist (thesartorialist.blogspot.com) gelden karakteristieke passanten tegenwoordig als stijlicoon, in plaats van catwalkmodellen.

De Amsterdamse Sonny Groo (22) richtte een paar jaar geleden het online modemagazine Mykromag op. Via het web verzamelde hij een tigtal stylisten, fotografen, bloggers en ontwerpers van over de hele wereld die inmiddels samen een een multimediaal modeplatform hebben gecreëerd. Ook voor Groo staat niet de kleding centraal maar persoonlijkheden. De jonge makers interviewen en fotograferen elkaar en dienen zo als inspiratiebron. Op www.mykromag.com is een dagelijks blog te lezen en zijn fotoseries en modefilms te zien. Er is ook een boek en een tijdschrift op papier en Mykromag organiseert exposities.

Inmiddels is het succes van Mykromag opgemerkt door de gevestigde modenamen. Afgelopen week mocht Mykromag de catwalkshow van Burberry live laten zien op haar site. En het luxe modelabel Hermès benaderde Groo voor een eventuele samenwerking.

Betekent dit een overwinning van inhoud op uiterlijk? Dat is maar de vraag. Net als de foto’s in de glamourbladen worden de foto’s van Mykromag gefotoshopt. Voor de gelegenheid is de foto bij deze rubriek gemaakt en bewerkt door een fotograaf van het magazine. De borsten zijn vergroot, de kaaklijn aangezet, de nek langer gemaakt en arm en taille versmald. Kennelijk is ook voor een nieuwe generatie modemakers inhoud alleen niet mooi genoeg.