IJsselspoorlijn kan goederenvervoer niet aan

Steeds vaker horen we over plannen om in de Randstad ‘spoorboekloos’ te gaan rijden. Om dit mogelijk te maken blijkt het noodzakelijk meer goederenvervoer per spoor via het oosten van Nederland te leiden. In de plannen hiervoor zou de IJsselspoorlijn, Elst – Arnhem – Dieren – Zutphen – Deventer, in 2020 maximaal 108 goederentreinen (dag en nacht) krijgen. De bewoners rond de IJssellijn begrijpen niet dat een lijn, waarvan vanaf 1996 door de rijksoverheid meerdere malen is verklaard dat deze niet geschikt is en ook niet geschikt te maken is voor intensief goederenvervoer, nu serieus in beeld is.

In het project-Betuweroute was ook de aanleg voorzien van een tak Elst of Zevenaar – Oldenzaal – grens (Noordtak), met 114 goederentreinen per etmaal in 2015 de drukste tak. In 1996 is een procedure gestart om te beslissen welk tracé voor de Noordtak zou moeten worden gekozen. Hierbij kwam naar voren dat de IJssellijn, ook na aanpassingen, geen reële mogelijkheid is. In september 1999 besloot het kabinet dat voorlopig geen Noordtak nodig was, door de 114 goederentreinen te spreiden over drie trajecten in Nederland. De IJssellijn kreeg daarbij maximaal 24 goederentreinen per etmaal toebedeeld, en dan alleen tussen 7.00 en 19.00 uur.

Je vraagt je af hoe het mogelijk is dat het gebruik van de IJssellijn voor intensief goederenverkeer, inclusief de aanleg van een nieuwe spoorboog door de nieuwe woonwijk Colmschate in Deventer, een serieus voorstel van het kabinet kan zijn. In plaats daarvan moet opnieuw de procedure worden gestart voor het maken van een Noordtak, die aan alle (wettelijke) voorwaarden inzake geluid, veiligheid et cetera kan voldoen.

J. Blok

Dieren