FD op zaterdag is kleiner, lichter en thuisbezorgd

De abonnees van Het Financieele Dagblad vonden vanochtend slechts een halve krant op de mat. Per heden verschijnt de roze zakenkrant op zaterdag voortaan als tabloid. Op werkdagen blijft het FD verschijnen op het grote formaat.

Niet alleen het formaat is vernieuwd. Ook de inhoud en de distributie van de zaterdagkrant zijn aangepakt. „Lezers nemen in het weekend meer tijd voor de krant”, zegt hoofdredacteur Ulko Jonker. „Daarop spelen wij in met minder nieuws en meer bezinning en verrijking. Dat moet je op een andere manier verbeelden. Bijvoorbeeld met een coverstory in plaats van een voorpagina met nieuwsberichten.”

Het Financieele Dagblad heeft een totaal verspreide oplage van ruim 64.000 exemplaren, aldus Het Oplage-Instituut (HOI). Daarmee bereikt de krant volgens de NOM Printmonitor ruim 210.000 lezers. Veel abonnees krijgen de krant op hun werk. „Al heel lang hebben wij het idee – en dat leefde ook bij adverteerders – dat de zaterdagkrant niet goed werd gelezen”, zegt Jonker. „Het FD wordt bezorgd op zakelijke adressen. En daar is niemand op zaterdag.” Bovendien krijgt de zaterdagkrant een meer persoonlijk karakter. „Die krant moet je dus thuis kunnen bezorgen”, zegt Jonker. Om technische en organisatorische redenen bleek dat lang onmogelijk, maar sinds vandaag wordt het FD bij alle abonnees thuis bezorgd. „Dat is een doorbraak”, zegt hoofdredacteur Jonker. De Persgroep Nederland, voorheen PCM Uitgevers, verzorgt de distributie voor het FD.

Het FD heeft geen plannen om geheel op halfformaat over te gaan, aldus Jonker. „Het grote formaat biedt ons nog steeds de mogelijkheid om orde in het nieuws aan te brengen. De krant als brenger van het laatste nieuws lijkt echter zijn langste tijd te hebben gehad. Onze zaterdagkrant is daarvan een voorbeeld.”

Jonker ziet meer in de iPad, Apple’s populaire tabletcomputer, als nieuwsdrager. Maar eerst werkt het FD aan de nieuwe website, die in februari klaar moet zijn. De Nederlandse zakenkrant volgt het voorbeeld van The Financial Times en de Wall Street Journal en gaat geld vragen voor online artikelen.

De kredietcrisis bezorgde het FD vorig jaar een moeizaam jaar. Grote adverteerders als banken en verzekeraars verkleinden hun budgetten. „De reclame-inkomsten zijn nu lager dan voor de crisis, maar wij herstellen ons ten opzichte van vorig jaar. Wij zullen dit jaar een goed jaar zullen draaien.”