Underworld

Barking

cd techno **

Rick Smith (1960) en Karl Hyde (1958) worden oud. Underworld is al lang niet toonaangevend meer – dat was de Britse dance-act in de jaren negentig met hits als ‘Cowgirl’, ‘Born Slippy’ en ‘King of Snake’.

Barking is de eerste nieuwe studioplaat in drie jaar, die is aangekondigd als een terugkeer naar de oude vorm. Dat klopt ten dele: Barking is ouderwets euforisch. Maar om het enigszins versleten Underworld-geluid van een nieuw laagje verf te voorzien, hebben Smith en Hyde de hulp moeten inroepen van een batterij gastproducers, zoals de Duitse trancemeister Paul van Dyke, de Iraanse techno-dj Dubfire en de Britse drum-’n-bass-man High Contrast.

De hulp van Dubfire pakt het beste uit: ‘Bird 1’ en ‘Grace’ zijn heerlijk atmosferische technotracks, met sterke melodieën en een hoofdrol voor de mooie stem van Hyde.

Maar de andere nummers missen diepgang. Underworld heeft het grote gebaar nooit geschuwd, maar wist pakkende dansvloerhits te maken zonder te vervallen in makkelijke concepten. ‘Scribble’, ‘Always Loved A Film’, ‘Diamond Jigsaw’ en ‘Between Stars’ zijn echter platte, pompeuze trancetracks, waarop Hyde en Smith hun scherpe randje kwijt zijn.

Toon Beemsterboer