SELECTIE Buitenland

Frankrijk

Parijs Wie dacht alles te weten over Claude Monet (1840-1926), de onbetwistbare meester van het impressionisme, zal dankzij onverwachte vergelijkingen en onbekend werk het tegendeel constateren op het grote retrospectief met tweehonderd werken in het Grand Palais. Hoe heeft Bataille zich zo kunnen vergissen? Het werk van Monet zou volgens hem ‘vibrant d’un bonheur sans fièvre’ zijn. Inderdaad stralen al zijn werken. Maar de weelderige tentoonstelling getuigt net zo goed van zijn angstige onstuimigheid.

Monet blinkt niet alleen uit met een familie uitstapje tussen de klaprozen. Maar ook met alle andere momenten van het leven: tragisch (Camille Monet sur son lit de mort), huiveringwekkend (la Côte sauvage), benauwend (Les Déchargeurs de charbon), chaotisch (La Débâcle), vreemd (Les Dindons). Met de duidelijke demonstratie van het fenomeen van de ‘series’ (hoe deze ontstonden en vervolgens systematisch werden vanaf 1890, om uiteindelijk te leiden tot de Nymphéas) wordt de kracht van zijn obsessie getoond.

T/m 24 jan in het Grand Palais; res noodzakelijk, www.monet2010.com

Parijs Net zo machtig als het Romeinen waren de Inca’s in Zuid-Amerika. De glorietijd van het rijk lag tussen 1493 en 1532. Daarna veroverde de Spanjaard Francisco Pizarro het rijk. Veel Inca’s stierven ook door (westerse) ziektes. De Inca’s waren zeer bedreven in de bouwkunst, zoals blijkt uit de terrasvormig gebouwde stad Machu Picchu in het Andesgebergte in Peru. Ook de edelsmeedkunst, in goud en zilver, stond op hoog peil. De boeiende expositie L’or des Incas: origines et mystères vertelt aan de hand van 253 voorwerpen en juwelen uit musea van Peru over de Andesculturen en hun mysterieuze relatie met het goud dat ze beschouwden als het zweet van de zon.

T/m 6 febr in de Pinacothèque de Paris, www.pinacotheque.com

Parijs Une femme à Berlin, een anoniem, autobiografisch relaas over het lot van een verkrachte en vernederde vrouw in de oorlog, werd in 1945 geschreven en in 1954 in de Verenigde Staten in het Engels gepubliceerd. Vervolgens werd het werk verspreid over de hele wereld. In 1959 veroorzaakte de tekst een groot schandaal in Duitsland. De auteur vroeg toen het boek niet meer uit te geven tijdens haar leven. De Franse actrice Isabelle Carré vertolkte later deze Berlijnse vrouw te midden van de ruines van de stad. Het brengt de nachtmerries van de in de oorlog verkrachte vrouwen aan het licht. Carré vertolkt heel overrompelend de hardheid, het cynisme en de wanhoop en ook de behoefte aan liefde en vriendschap.

T/m 10 oct in het Théâtre du Rond-Point, 0033-144959821, www.theatredurondpoint.fr

Groot-Brittannië

Londen Het idee om een soort droomwereld op papier te zetten is wat deze Engelse en internationale kunstenaars met elkaar verbindt. Ze maakten symbolische taferelen en abstracte composities met dromerige vreemde beelden en gebeurtenissen. Zo werd Kiki Smith geïnspireerd door mythische verhalen en literatuur. In haar grote collages en inktwerken worden de werelden van geesten, dieren en mensen verenigd.

T/m 2 oct, In Dreams, Timothy Taylor Gallery, 15 Carlos Place, W1K, 004420 7409 3344

Londen Een nieuwe expositie in het British Museum toont de Akan Drum, het oudste Afrikaans-Amerikaanse object in het museum. Het werd in 1735 op een slavenschip meegenomen naar Virginia. De drum maakt deel uit van de interactieve expositie A History Of The World In 100 Objects. In deze tentoonstelling wordt ook verteld over de invloed die de Afrikaans-Amerikaanse cultuur had op muziek uit de twintigste eeuw, zoals jazz en rock ‘n roll. In samenwerking met BBC Radio 4 is er een gevarieerd programma met een webexpositie, blog, radio podcasts en evenementen.

T/m 10 okt, Akan Drum, British Museum, Great Russell Street, WC1B, 004420 7323 8299 & www.britishmuseum.org.

Londen Nell Leyshon is de eerste (vrouwelijke) toneelschrijfster die voor het openluchttheater Shakespeare’s Globe schreef sinds het open ging in 1997. Leyshon plaatste haar karakters in een achttiende eeuws gekkenhuis. Terwijl in het verhaal de dokter het als zijn taak ziet de maatschappij te beschermen tegen gekken, probeert de gouverneur de geesteszieken te beschermen. In plaats van de sinistere sfeer van het gesticht en het onmenselijke leed te tonen is er voor humor gekozen en het stuk is een waar spektakel.

T/m 1 okt, Bedlam, Shakespeare's Globe, 21 New Globe Walk, Bankside, SE1, 004420 7902 1400 www.shakespeares-globe.org