Rode stoofpan wordt zwart

Kindje geboren? Geef het een pannetje. Eerst zal het er mee spelen, daarna mee weglopen van huis en er veel later een stoverij in maken van uien, sukadelap en mosterd. Mits het een gietijzeren pannetje is van Le Creuset met garantie.

Het spreekt immer tot de verbeelding: levenslange garantie. De Noord-Franse pannenfabriek Le Creuset bestaat 85 jaar, maar het heeft 76 jaar geduurd voor de Fransen op hun gietijzeren pannen levenslange garantie durfden te geven. Grappig vraagstuk: welk leven lang? Van de pan of van het kind.

O nee, men geeft een kind geen gietijzeren pan om mee te spelen. Daar kan het zich er aan bezeren? Wees niet zo benauwd, ouder. Mijn kleinkind speelt met een kapotte startmotor uit een schip en wordt daar heel vrolijk van, zegt de mevrouw van het consultatiebureau.

Gietijzeren pannen worden geprezen als de meest geschikte voor sudderen en stoven. Maar waarom precies? Dat is moeilijk te achterhalen. De Universiteit van Wageningen had een afdeling Huishoudkunde met een hoogleraar die men op kon bellen om iets over afwasmiddelen te vragen of over kookgerei. Kan niet meer. De studie is verbouwd tot een zachtesector opleiding Sociology of Consumers and Households. Men beschouwt het huishouden als een ‘universeel sociaal instituut’ ofwel ‘de arena van het alledaagse leven’. Maar een beetje temperatuur opnemen van verschillende potten en pannen is er niet meer bij.

Een kookwinkel in Bergen op Zoom op zijn website: „Geëmailleerd gietijzer is altijd een van de beste en meest geschikte materialen voor kookgerei geweest. Koken met gietijzeren pannen kost minder energie, want de warmte wordt lang vastgehouden en gelijkmatig verdeeld.”

Vraag van de klier in de keuken: waarom verkoopt u dan ook minder geschikte materialen? En van dat lang vasthouden van de warmte, wat heeft mijn sukadelap daar precies aan?

Het is waar, gietijzeren pannen stoven prettig, doen dat al eeuwen, maar juist omdat ze dat al eeuwen doen neemt niemand de moeite uit te zoeken wat het is dat het zo goed doet.

Eind vorig jaar publiceerde het Duitse Testmagazin de resultaten van kokerij met elf verschillende pannen (kasserols). De Zweedse fabrikant van zware gietijzeren pannen Skeppshult kon zijn geluk niet op en stuurde een persbericht de wereld rond: gewonnen! Het hoogste aantal punten gehaald van alle gietijzeren pannen die aan de proef meededen. Maar verwarrend dan toch weer; een koperen pan kreeg na de proef hetzelfde hoogst haalbare aantal punten.

Le Creuset is groot in Nederland met grote stoofpannen, maar ook met kleinere, want die zijn een trend. En in alle mogelijke kleuren, waar de tekstschrijver van een persbericht ‘le Creuset, 85 jaar eigentijds stoven’, een onbegrijpelijk zinnetje over kletskoekt: „Dankzij de jaarlijks nieuwe trendy kleurstellingen passen de tijdloze pannen in de interieurstijl van ieder moment.”

Met die kleuren is iets vreemds aan de hand. In Nederland zijn rode Creusets populair, in België willen ze er niet van weten. Daar moet het email op de buitenwand van gietijzeren pannen bij voorkeur bruingrijs zijn. En Amerikanen malen niet om de levenslange garantie van Le Creuset. Ze kopen pannen in de kleur die op dat moment wordt voorgeschreven door trendsetters. En verandert de mode, dan doen ze, zegt Le Creuset dat over de hele wereld pannen verkoopt, de pan met de verkeerde kleur weg.

En rood email mag hier dan geliefd zijn. Le Creuset vermoedt een trendbreuk en introduceert „een assortiment fraai zwart, speciaal voor de Nederlandse markt”. Allemaal best, maar het gaat om de hachee.