De bioscoop verandert in een Sjansmachine

Het begint als een scène uit Bridget Jones’s Diary of een andere romantische komedie. Vrouw staat bij wonderlijk apparaat en drukt lukraak op wat knoppen. Man schiet haar te hulp. Aha, denkt de filmkijker. Het duurt misschien 90 minuten, maar die gaan elkaar krijgen.

We zijn in de festivaltent van het Nederlands Film Festival op het Neude in Utrecht. Het wonderlijke apparaat is geen parkeerautomaat of flessenmachine maar de SjansMachine van het Eindhovense kunstenaarstrio Rolf van Gelder, Carmin Karasic en Olga Mink. Hij staat daar opgesteld als onderdeel van het Re:visie-programma over grens- en genreoverschrijdende filmische kunstwerken. Een van de meest frivole kunstwerken die weinig met film te maken heeft, maar alles met de context waarin we film beleven.

Met de komst van de thuisbioscoop op tv, dvd en computerscherm is de bioscoop steeds meer een plek geworden waar mensen elkaar ontmoeten. En sjansen, en flirten. Voor hun SjansMachine, die het trio ook wel een ‘Chance Machine’ noemt, ontwierpen Van Gelder, Karasic en Mink een interactieve foto-installatie die per seconde nieuwe portretten tevoorschijn tovert. Die kun je laten maken in een fotohokje waar je vervolgens via een zogeheten QR-tag je favoriete filmgenres aangeeft.

Via gezichtsherkenningssoftware maakt de SjansMachine vervolgens een match met wie je een gratis biertje kan drinken. Bij onze hoofdpersonen in Utrecht liep het anders. Simpeler. Die raakten ook zonder biertje al in gesprek en maakten een afspraakje om dinsdag naar de première van de nieuwe reeks NPS Kort! films te gaan. Hij was filmmaker Ruud Satijn, regisseur van The Palace die daar vertoond gaat worden. En zij? Dat mag de toeschouwer zelf weten. Wordt het een happy end?

De SjansMachine, Re:visie, Nederlands Film Festival, Festivaltent op het Neude in Utrecht, dagelijks van 09.00 tot 24.00 u, presentatie met Miss Match Doro op zondag 26 september om 20.00u.